Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

‘Social media is relatiemanagement en heeft niets te maken met online’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 - Zes jaar geleden bestond 433 nog niet, maar op dit moment is het het nummer één account op Instagram. “Online krijgt nog niet de aandacht die het verdient”, stelt oprichter en CEO Juul Manders van BALR., 433 en Wannahaves. 

“Social media vertelt je direct of je goed bezig bent”, stelt Manders. Hij richtte 433, BALR. en Wannahaves zes jaar geleden op met enkele partners waaronder oud-voetballer Demy de Zeeuw. Manders zelf weigert op een ‘ouderwetse’ manier reclame te maken en zet vol in op het gebruik van nieuwe media. De CEO gebruikt daarvoor de drietrapsraket van Wannahaves als modern reclamebureau, BALR. als fashiononderneming en online platform 433. “Twintig jaar geleden stond online achteraan, dat verandert nu snel. Social media heeft ook niet zoveel met ‘online’ te maken, het zijn twee aparte werelden. Waar het in de huidige business om draait is relaties, je moet naar de comments luisteren. Social media is daarom vooral relatiemanagement, waar je toevallig ook heel veel info uit kunt halen.”

‘Contentcreatie moet snel, goedkoop én een paar keer per dag’

Manders heeft onder andere kritiek op boardrooms van grotere bedrijven omdat deze niet doorhebben hoe moderne contentcreatie eruit ziet. Hij geeft een voorbeeld. “Wie heeft er een TikTok-account? Dat is de snelst groeiende app in Azië. Ik kan alleen maar adviseren om een account aan te maken en uit te vinden hoe het werkt. Content creatie moet goedkoop, snel én een paar keer per dag. Daar is het gros van de huidige bedrijven niet op ingericht en fouten maken mag niet van het management.”

Maandelijks 2,5 miljard views

433 heeft veertig miljoen volgers wereldwijd, is volgens Manders het nummer één account op Instagram én bestaat pas vijfeneenhalfjaar. “Toch zie ik dat de helft van de aanwezigen bij deze keynote ons nog niet kent. We zijn een klein jong bedrijf uit Amsterdam met maandelijks tweeëneenhalf miljard views. 433 is een voetbal community waar de lol van de kleedkamer heerst. Alles wat we doen moet daarbij passen.” Bekende spelers als Ronaldo en Neymar posten er filmpjes. Het platform werd als eerste omarmd door FC Barcelona. “De rest volgde en de voetbalmiljonairs vragen ons nu of we iets voor ze uitzenden.”

Boardroom is beperkend

Toch heeft niet elk bedrijf direct door op welke manier het online spel gespeeld moet worden of hoe het duidelijk aanwezig moet zijn op social media, stelt Manders nogmaals. Hij verbaasde zich al over menig boardroom. “Het kostte Nike eveneens drie jaar voor ze het spel begrepen en ze zijn niet de enige. In de media is er heel veel aandacht voor Boer zoekt Vrouw, bijvoorbeeld als blijkt dat ruim vijf miljoen mensen naar alle beelden van de eerste aflevering samen hebben gekeken. Nogmaals, dat zijn andere cijfers dan op ons platform.” Social media betekent snel handelen, nieuwe dingen proberen en als het geen effect heeft twee uur later iets anders opzetten. Je bepaalt vooraf de grenzen, bewaakt die en vervolgens geef je je medewerkers vrijheid.”

‘Ga social media leuk vinden’

BALR. heeft vanaf dag één bekendheden omarmd, vertelt de CEO. Noem het onze influencers. Daarnaast zijn techneuten erg belangrijk, bijvoorbeeld als je er zeker van wilt zijn dat je logistiek op orde hebt.” Bekendheid genereren deed BALR. onder andere door als ontwerper samen te werken met bekende merken als Rolex, Bentley en Puma. “Daarna ‘branden’ wij het via 433. Gebruik social media, omarm het, vind het leuk of ga het leuk vinden en alleen dan heb je kans om het als onderneming te redden.”

Strategie bepalen

Angst voor de komst van een online gigant als Amazon heeft Manders niet. “Je moet daar een strategie voor hebben. Ga van alles proberen, want dit soort ontwikkelingen en de komst van dergelijke bedrijven staat niet in de marketingboeken. Ik denk wel dat de entree van Amazon – en in de toekomst initiatieven van Facebook, WeChat en Google - zal leiden tot een wereld waarin een paar spelers de dienst uitmaken. Dat vijftig procent van de Nederlanders al overweegt om bij Amazon te kopen, zegt veel.”

‘Opnieuw direct contact met klanten’

Manders verwacht dat onder andere Facebook binnen enkele jaren zijn diensten gaat bundelen en met een soort Amazon op de markt komt. Toch biedt social media veel ondernemers vooral kansen, stelt hij. “Je hebt de beschikking over transactiegegevens, kunt consumenten je laten volgen en zo ontstaat er weer een direct contact met klanten. Met behulp van AI kun je vervolgens het contact nog persoonlijker maken.”

Balr 433 Wannahaves Juul Manders Keynote Webwinkel Vakdagen

Reactie plaatsen