Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen en bol.com

Retail is continu in ontwikkeling. Hoe groei je mee?

Van geografische dominantie naar klantgerichte retail

Begin deze eeuw waren retailers minder op de klant gericht dan tegenwoordig. De straten werden gevuld door grote winkelketens die vooral gefocust waren op geografische dominantie; op een vestiging in het stadcentrum of winkelcentrum. Met de komst van het online winkelen nam het belang van een goede locatie af. De klant kreeg – waar en wanneer hij maar wilde – toegang tot onbeperkt aanbod, transparantie in keuzes en prijs en het gemak van thuislevering. Daarmee ontstonden er kansen voor klassieke retailers en werden nieuwe bedrijven als bol.com opgericht.

De opkomst van webwinkels heeft de propositie van retail definitief veranderd. Er wordt meer vanuit de klant gedacht. Door online 24/7 beschikbaar te zijn, is een winkel bijvoorbeeld bereikbaar op het moment dat het de klant het beste uitkomt. Consumenten ervaren de voordelen van online winkelen en kiezen hier steeds vaker voor. De vraag is hoe je hier als zelfstandig ondernemer op anticipeert.

Webshop, wel of niet?

Als ondernemer streef je dagelijks naar een hogere omzet en winst. Eventueel naast een fysieke vestiging, is het openen van een online winkel dé manier om de consument te blijven bereiken. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe bereik je een (nieuwe) doelgroep online? Heb je de specialisten in huis die nodig zijn voor het bouwen en onderhouden van een goede webshop? En als je een webshop hebt, hoe zorg je dan voor uitgebreide bezorgopties die passen in het leven van de klant? Al met al een behoorlijke uitdaging, die je niet alleen hoeft aan te gaan.

De opkomst van online platformen

Een nieuwe ontwikkeling is de opkomst van online platformen: voor een nieuw huis kijken consumenten op Funda, eten bestellen ze via Thuisbezorgd en een hotelkamer wordt gevonden op Booking.com. Dankzij het duidelijke overzicht van meerdere aanbieders op één plek, winnen online platforms aan populariteit. Zo ook in het retaillandschap.

Om aan de wensen van de klanten te kunnen blijven voldoen, bundelt bol.com de krachten met lokale retailers. Al sinds 2011 is de grootste webshop van Nederland en België een platform. Waar bol.com zich voorheen richtte op de eigen winkel, ligt de focus nu echt op de samenwerking met lokale ondernemers. Bol.com kan samen met ondernemend Nederland en België retail blijven veranderen en zo blijven aansluiten op de wensen van de consument.

Het bedrijf transformeert dan ook steeds verder van webshop naar platform. Inmiddels verkopen ruim 20.000 ondernemers hun artikelen via bol.com. Retailers kunnen op het platform een (extra) online winkel openen naast bijvoorbeeld een eigen fysieke winkel of webshop en hiermee een mooie aanvulling realiseren op hun omzet. Als ondernemer bereik je via het platform ruim negen miljoen klanten in Nederland en België, word je geholpen met de logistieke uitdagingen en profiteer je van de schaalvoordelen van het platform. Daarnaast zal bol.com het platform continu door ontwikkelen met de nieuwste innovaties.

Andersom liggen de groeikansen van een platform bij ondernemers. Zo groeit het aanbod dankzij de aangesloten partners, waardoor het platform kan voldoen aan de wensen van de consument. Een win-win situatie dus.

Samen klaar voor de toekomst

Bol.com onderscheidt zich van andere platformen door haar lokale karakter. Zo zijn zij dicht bij de Nederlandse en Vlaamse markt en is er persoonlijk contact met haar klanten en partners. Samen met de expertise en het aanbod van de aangesloten partners kan het platform retail blijven veranderen en continu innoveren, om zo het dagelijks leven van klanten makkelijker te maken.

Samenwerken met bol.com iets voor jou?

Ben je benieuwd of een samenwerking met bol.com iets voor jou is? Meer informatie vind je op bol.com/zakelijkverkopen.

platformeconomie

Reactie plaatsen