Waarom focussen we alleen maar op het genereren van traffic?

WOE 14:00 - 14:20

Lezingenzaal 11

LiveChat Service

Ik zie en hoor het overal om mij heen, alle uitingen van bedrijven verwijzen naar de website.

Op TV: speel mee met de postcodeloterij! Ga snel naar www.postcodeloterij.nl.
Op de radio: lexa.nl als het om daten gaat.

Als ik google op sneakers krijg ik talloze aanbieders van sneakers via Adwords. Van magazines, offline reclame tot bedrukte relatiegeschenken, ze verwijzen allemaal naar de website.

En dan? Wat gaat er dan gebeuren? Converteren de bezoekers vanzelf?
Helaas is dit niet het geval.

De gemiddelde conversie in Nederland is tussen de 0,5 en 3%. Dit betekent dat de overige 97% niet converteert. De vraag is: waarom niet?

Het bezoek op de website geeft aan dat er een latente behoefte is, anders wordt de website niet bezocht. Mist de bezoeker dan informatie, sluit het product niet goed aan bij de wensen, of lopen ze tegen foutmeldingen aan? Het zijn allerlei mogelijke oorzaken waar bedrijven niet van op de hoogte zijn, waardoor er geen actie wordt ondernomen. Dat is erg jammer, want er wordt veel tijd en geld gestoken in andere maatregelen.

Zo spenderen organisaties niet alleen een vermogen aan het genereren van traffic, maar ook aan optimalisatieslagen. Van A/B testen tot aan analyses van clickgedrag. Allerlei analyses gebaseerd op de aanname dat de waarheid ligt in kwantitatieve data.
En dit is voor een groot deel ook heel belangrijk, want meten is weten.

Echter, hebben organisaties in mijn optiek in deze vorm een digitale winkel zonder personeel. Ondanks het feit dat online shoppen de laatste jaren sterk is toegenomen, zijn er toch nog veel mensen die naar de fysieke winkel gaan. Het grote voordeel wat men ervaart in de winkel is het verkrijgen van service. Ooit eens een winkel binnengestapt zonder personeel? Nee toch?
Gek genoeg gebeurt dit op digitaal vlak wel.

In deze presentatie licht ik toe hoe je door middel van livechat online dezelfde ervaring kunt bieden als in de fysieke winkel. Met deze focus zijn al je investeringen in marketingactiviteiten stukken waardevoller.

  • Thema
    Marketing & online advertising

    Marketing is opvallen. Dat gebeurt onder andere door advertising. Advertising is een onderdeel van marketing en behelst het aanprijzen van producten of een service door middel van reclame. Marketing is ook het meten van de behoeften van je klanten om zo de verkoop te bevorderen. Zo simpel kan het zijn, maar zo simpel is het in werkelijkheid natuurlijk niet. In de huidige online wereld vecht iedereen om een plekje en verandert er iedere dag wel iets.