Verzendrecords verbreken door automatisering: elke order op tijd de deur uit met AutoStore

DON 13:15 - 13:45

Lezingenzaal 10

Lalesse Logistic Solutions

Online klanten zijn kritisch en veeleisend. Als het even kan willen ze hun bestelling de volgende dag in huis hebben. Gratis. Te late levering leidt steeds vaker tot klachten en klantenverlies, dus kun je de verwachtingen rond levertijden maar beter serieus nemen.

Volgens onderzoek van het CBS heeft de helft van het online winkelpubliek klachten. Eén klacht spant de kroon. Dat is de klacht over te late levering. Meer dan 30% van de respondenten klaagt hierover. De claim ‘morgen in huis’ moet te allen tijde worden waargemaakt. Dat betekent dat je je logistieke processen goed op orde moet hebben. Iets waar ze bij Testalize.me voor hebben gezorgd.

Testalize.me is in 2015 gestart, toen nog onder de naam Openlab.

Het idee was (en is) om diagnostiek bereikbaar te maken. Voorheen konden onze testen niet direct worden aangevraagd door consumenten. Er zat dan bijvoorbeeld een huisarts of GGD tussen. Opzich niet erg, maar dit blijkt wel een barrière voor mensen. Zeker als het op Soa testen aankomt.

We hebben naar een lab gezocht en na best wat omzwervingen gevonden. Daarna is het product ontwikkeld.

Ons product leunt volledig om goede logistieke processen. Uiteraard moeten we een testkit verzenden, maar 100% van onze gebruikers retourneert. Er is dus ook veel aandacht besteed aan retourlogistiek. Snelheid en accuratesse zijn belangrijk ik het logistieke proces. Het moet vooral goed, maar ook snel gaan. 

Onze gebruikers zijn gemiddeld tussen de 20 en de 30 en gewend aan online. Deze groep wil niet meer naar de eigen huisarts voor routinematige diagnostiek. Dat was het idee, en dat blijkt gelukkig waar. Ze bestellen hun test - en sinds kort ook eventueel hun behandeling - gewoon online via testalize.me. Omdat het om diagnostiek - en dus hun gezondheid - gaat is haast geboden. Niemand wil lang wachten op hun test, maar ook niet op de uitslag. Snel verzenden is absolute noodzaak, een late cut-off ook. Verder moet discreet worden verzonden, en (95%) als briefpost.

In onze zoektocht naar een logistieke partner die ervoor kon zorgen dat we foutloos en snel kunnen verzenden zijn we bij QLS uitgekomen. Ons product is klein en weegt nog geen 100 gram. Het blijkt dus ideaal voor de AutoStore. Retouren - als in herroeping - hebben we gelukkig maar weinig maar komen direct bij ons uit. En het terugsturen van lichaamsmateriaal verloopt via de brievenbus van PostNL. Bij QLS ligt dus de focus op snelheid. Gewoon snel de test bij de klant krijgen. Iets wat onze klanten erg waarderen en we direct terug zien in de reviews. We zijn dan ook bijzonder trots dat onze klanten ons met een gemiddeld cijfer van een 9,5 waarderen en 99% ons aanbeveelt.