Status Automotive E-commerce in Nederland? Paard en wagen, maar voorop in Europa!

DON 10:30 - 11:00

Lezingenzaal 2

Het is niet zo eenvoudig om geld te verdienen met het puur online verkopen van auto’s via een website. De 8.000 showrooms, garages en verkooppunten in Nederland blijken nog steeds rendabel. De vraag die nu gesteld moet worden is: kan een occasion webshop niet of is de doelgroep simpelweg (nog) te klein om winstgevend een occasionwebshop te laten draaien?

Als je met miljoenen investeringen een paar duizend auto's online verkoopt, komt het niet uit in ieder geval. De marges op auto's en occasions zijn niet zoals kleding helaas. Slechts 500 a 2500 euro wordt aan een auto van 10.000 tot 50.000 euro verdiend. Reken maar uit als je 1000 auto's per jaar online via een nieuwe webshop verkoopt met twee miljoen per jaar extra investering, dat je per auto 1000 euro toelegt.

Toch geloof ik dat er op middellange termijn occasionwebshops ontstaan die samen honderduizenden online transacties gaan verzorgen (op een totaal van circa 33 miljoen verkochte gebruikte auto’s in Europa). De ruim 100 duizend showrooms in Europa met auto’s, personeel en overheadkosten gaan deels verdwijnen. En mede door het veel beter te vermarkten, en snel groeiende, lease-, financierings- en abonnementsaanbod, lijkt zich ook een steeds grotere doelgroep te vormen voor online transacties. Er is echt potentieel, maar een easy ride is het niet.

Een auto stop je niet een in doos. Retour is lastig, want is er al een paar dagen mee gereden? Wat te doen met overschrijving en waardevolle papieren dat bij de auto hoort. En durft men wel ooit, voor een vijf jaar oude auto met 125.000 kilometer, op een 25.000 euro winkelmandje te klikken en via iDEAL af te tikken? En dan nog, waar zit de toegevoegde waarde van een occasion webshop ten opzichte van de oude vertrouwde showroom? Transparantie? Reviews? Niet goed geld terug? Gemak en geopend op maandagavond?

Naast auto's kan je binnen de Automotive, tegenwoordig 'Mobiliteit', ook kijken naar verwante producten, zoals Trucks en onderdelen. Deze producten worden wel makkelijker online verkocht. Trucks omdat het internationale handel is in een wereld van B2B met professionals die weten wat en hoe ze moeten kopen. En bij onderdelen past het wel in een doos, of een set wielen is voor 40 euro te verzenden naar België, daar kan je met de huidige brandstofprijzen niet meer voor op en neer rijden.

De huidige E-commerce trends gelden ook voor de Automotive. Zoals Social commerce, Re-commerce, auto abonnementen, duurzaam transport en car sharing. Van geavanceerde video en 360 graden technieken van een detail pagina van een auto tot nieuwe online betaalmethodes, zoals achteraf of gespreid betalen. En portals die zich ontpoppen als marketplaces.

De meeste retail branches zijn de afgelopen decenia gedisrupt door het internet en E-commerce. De Automotive lijkt tot nu toe de dans te zijn ontsprongen. Ten op zichte van 25 jaar geleden orienteert en informeert 98% van de kopers online naar auto's. Dat is veranderd. Maar het laatste stukje in de customer journey, het online af te rekenen en thuis te laten bezorgen, lijkt nog niet te zijn doorgebroken.

Gaat de Automotive auto retail nog disrupt worden? Of krijgen we een (klein) deel dat online koopt en afrekent, omdat het 650 euro per maand kost, inclusief onderhoud garantie. Of zal de showroom ervaring toch verslagen worden door een nog aanstaande verbluffende Coolblue Automotive winkel Nederland?

Spannend.. :)