SmartHome - The Next Level Commerce

DON 12:00 - 12:30

Lezingenzaal 9

Thuiswinkel.org

De expertgroep ‘Payments in SmartHome’ heeft voor 4 proposities: verzekeringen, energie, kleding en boodschappen onderzocht hoe de consument koopt en betaalt in SmartHome en wat dit betekent voor de retailer, producent en betaaldienstverlener. 

De opkomst van het Internet of Things (IoT) en Artificial Intelligence (AI) komen samen in SmartHome. In deze connected omgeving, waar de consument digitaal in verbinding staat met zijn huis en apparaten, wordt het voor bedrijven lastiger om relevant te blijven. e-Commerce in de traditionele zin stelt de consument in staat een aanschaf te doen via bijvoorbeeld een app of website. SmartHome maakt het mogelijk dat niet alleen de consument, maar ook de apparatuur en het platform bepalen wat de consument aanschaft. Retailers komen in Smarthome dan ook verder af te staan van de consument en kunnen worden weggedrukt door producenten en grote platforms. 

Deze ontwikkelingen gaan snel, hetgeen de impact op de marktpositie en verdienmodel van bedrijven groot maakt. De VS, die momenteel vooroplopen met SmartHome toepassingen laat zien dat 10% van de huishoudens al gebruik maakt van een slim apparaat om aanschaffen te verrichten. In Nederland groeit de bekendheid van SmartHome ook. In 2018 is 60% van de Nederlanders bekend met de term SmartHome en 33% van de Nederlandse consumenten verwacht binnen 5 jaar een aankoop te doen via een SmartHome apparaat. In de bediening van het slimme huis zien we ook dat voice als interface belangrijker wordt. Ruim 30% geeft nu al aan interesse te hebben. 

Wij verwachten dan ook dat SmartHome het volgende prominente afzetkanaal voor bedrijven wordt met voice als accelerator.