Een persoonlijke klantenservice chatbot met Cabau lifestyle

14:45 - 15:15

Dit is een presentatie van 2022

WATERMELON BV

Het bouwen van de chatbot was de eerste klus die Tommy oppakte voor Cabau Lifestyle. Cabau Lifestyle werd bij de oprichting gelijk met een chatbot op de website gelanceerd, wat direct voor een aantal uitdagingen zorgde. Tommy: “Je weet van tevoren niet hoeveel vragen er gesteld gaan worden, hoeveel mensen er daarom nodig zijn voor de klantenservice, et cetera. We begonnen zonder een nulmeting; we hadden voor het bouwen van de chatbot ook geen specifieke doelen gesteld. Toch wilden we wel gelijk ermee starten: het ideale van een chatbot is immers dat je al veel simpele vragen die ook op de website te vinden zijn, via de chatbot automatisch kunt afhandelen. Ook wanneer dit duizenden vragen tegelijkertijd zijn. In ons geval zijn dit vragen over bijvoorbeeld de producten, hoe men het kan gebruiken of bereiken, vragen over leveringen of retouren.”

Chatbot Cabau staat via verschillende kanalen de klant te woord. Ze biedt 24/7 de klantenservice die Cabau Lifestyle de klant wilt bieden; 50% van de vragen komen immers binnen na openingstijden.. Wanneer het om persoonlijke vragen gaat, werkt chatbot Cabau samen met de klantenservicemedewerker. “Je verkoopt niet alleen voedingssupplementen, je verkoopt een levensstijl”, vertelt Tommy. “Daarom komen mensen ook met persoonlijke vragen voor hun specifieke situatie, en dat is lastig volledig te tackelen met AI. In dat geval wil je wel een echt luisterend oor kunnen bieden. Voor de persoonlijke vragen, verwijst chatbot Cabau daarom door naar de mail voor een medewerker.”