Decathlon en PostNL delen quick wins om retouren strategisch in te zetten

DON 12:00 - 12:30

Lezingenzaal 6

Postnl partner in logistieke oplossingen

Wist je dat 84% van de consumenten na een negatieve retourervaring niet meer bestellen bij een webshop? Een goed retourproces voorkomt dat. Decathlon is samen met PostNL in retouren gedoken. Met als resultaat operationele efficiency en een hogere klanttevredenheid. En dat alles met de focus op omzet vergroten, herhaalaankopen stimuleren en je nettomarge verbeteren. Sportief als ze zijn delen ze quick wins voor jouw retourproces, waarmee je direct zelf aan de slag kan.

Retouren een hoofdpijndossier?
Retouren zijn vaak een hoofdpijndossier voor e-commerceondernemers. Enerzijds moet je een gemakkelijke en positieve retourervaring bieden om loyale klanten te creëren, anderzijds wil je retouren reduceren om je verdienmodel te optimaliseren. Om retouren strategisch in te zetten zijn PostNL en Decathlon gestart met data. Hoeveel komt retour? Wat wordt geretourneerd? Dat en inzicht krijgen in de totale customer journey, van online oriëntatie tot en met het thuis passen van hardloopschoenen voor de spiegel. Op basis van daarvan delen ze quick wins, zodat ook jij weer met een frisse blik naar je eigen customer journey kan kijken.

Heen-en-terug-label
Ook delen ze meer over het heen-is-terug-label. Het wat? Ja precies, het verzendlabel is direct het retourlabel. Dat is niet alleen handig voor het koppelen van data aan retouren, maar is een stuk makkelijker voor je klanten, duurzamer en geeft meer opties in hoe je klant het pakket retour stuurt. Bijvoorbeeld aan de deur of via een PostNL-punt.

We kunnen het hier allemaal mooi opschrijven voor je, maar het is veel boeiender om van Decathlon en PostNL zelf te horen hoe ze in de retouren-wedstrijd staan. Kom naar de lezing!

Wil jij deze en meer inspirerende lezingen volgen? Schrijf je gratis in voor de Webwinkel Vakdagen op 26 & 27 januari 2022 in Jaarbeurs Utrecht.

  • Thema
    Logistics & fulfillment

    Of het nu onderdelen logistiek, aan-huis-leveringen of voorraadoptimalisatie betreft, een klant wil weten waar hij of zij aan toe is. Bezorgopties zijn een belangrijke factor bij de keuze van een consument voor de ene of de andere webshop. Duidelijkheid moet te allen tijde voorop staan. Daar hoort betrouwbare en real-time informatie bij. En natuurlijk hoort daar betrouwbare bezorging bij.