Clicks & Bricks, HET model van de toekomst!

DON 14:00 - 14:30

Lezingenzaal 1

Clicks & Bricks, de laatste tijd een veel gehoorde term. Werkt de combinatie tussen webshop en stenen winkels echt zo goed en is dit de toekomst van (r)etail landschap? Wij vertellen graag de reis van Onlineverf Franchise BV die in de afgelopen 10 jaar een fundament heeft gebouwd in de verfwereld!

Met welke gedachte zijn we gestart bij het combineren van online en offline:
Uit onderzoek naar de customer journey voor verf kwam een glashelder beeld naar voren waarbij er verschillende doelgroepen kunnen worden gedefinieerd:

• De klusser die precies weet welke verfproducten hij nodig heeft, kiest voor een goede prijs en gebruikt maakt van gemak door middel van bezorging

• De onervaren consument die niet weet welke producten er gebruikt moeten worden, die verf technische vragen heeft. Zij hebben behoeft aan online maar ook vooral offline advies

• De klusser die direct aan de slag wil

De uitkomsten hiervan bleken een basis te zijn voor een webshop gecombineerd met fysieke winkels. Onlineverf.nl is gestart in 2012 vanuit een fysieke winkel. Vanaf dag 1 zagen wij dat de traffic in onze fysieke winkel toenam. Consumenten oriënteren zich online maar indien ze niet zeker zijn van hun aankoop of direct aan de slag wilden bezochten ze de winkel in Hengelo (gld)

Als dat, in het alles behalve centraal gelegen, Hengelo lukt, hoe zou het dan zijn als we winkels zouden openen in Amsterdam, Utrecht of Den Haag? Nieuwe winkels openen in voor ons onbekende steden is lastig, samenwerken met bestaande winkels is een uitkomst. In 2020 starten wij met een franchise formule waarbij een samenwerking aangingen met bestaande verfspeciaalzaken.

Inmiddels zijn er 15 aangesloten franchise ondernemers waarvoor wij dagelijks traffic verzorgen en waar onze consumenten zich kunnen melden met vragen en/of retouren en waar onze klant zijn online bestelde goederen af kan halen. Ook bied het ons de mogelijkheden van supersnelle leveringen (binnen 2 uur) met de samenwerking van een servicepunt. Dankzij Google’s storevisits krijgen wij steeds meer inzicht in verzorgingsgebieden en in reisbereidheid en is onze webshop steeds krachtiger geworden.

Een model met 4 winnaars:
1) De consument, wordt snel en goed geholpen
2) De aangesloten winkels, meer omzet en de online problematiek is opgelost
3) De fabrikanten, die het belangrijk vinden dat het bestaansrecht van de verfspeciaalzaken gewaarborgd is.
4) De webshop, die clicks & bricks combineert gaat harder groeien dan alleen een webshop. Het fundament van een vooral een prijs gedreven webshop is hiermee verder verstevigd.

Tijdens de presentatie neem ik de luisteraar graag mee in onze reis, het hoe en waarom.

 

Wil jij deze en meer inspirerende lezingen volgen? Schrijf je gratis in voor de Webwinkel Vakdagen op 26 & 27 januari 2022 in Jaarbeurs Utrecht.