B2B+B2C: Andere functionaliteiten, gedeelde oplossing

DON 14:45 - 15:15

Lezingenzaal 3

Logic4

Biocare Products is exclusief importeur en distributeur van biologische cosmetica en duurzame producten voor het hele gezin. Eigenaresse Suzanne Smal was van origine huidtherapeute en wilde de producten die ze vanuit haar salon kocht ook online verkopen, zowel B2C als B2B.

Suzanne: “Ik vond het zonde dat het hier niet in winkels beschikbaar was. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en het merk benaderd om distributeur te worden. Het eerste verkooppunt werd na ongeveer 3 maanden vastgelegd. Het tweede volgde daarna snel.”

Eén van de uitdagingen waar ze tegenaan liep, was de combinatie B2B en B2C. Een B2B shop vraagt om andere functionaliteiten dan een B2C shop. Zo verwachten zakelijke klanten o.a. uitgebreidere productinformatie, klantspecifieke prijzen, staffelkortingen, gebruikersrollen en andere betaalmogelijkheden (via factuur of op rekening).

Een extra B2B en/of B2C verkoopkanaal betekent ook een aanpassing van de inrichting van je voorraadbeheer. Je wilt niet dat volgens de site het artikel nog op voorraad is, maar het blijkt niet aanwezig in het magazijn. Om het dit probleem te voorkomen worden vaak losse softwaresystemen voor webshop, ERP en WMS aan elkaar gekoppeld. Met als gevolg: verstoringen, slechte synchronisatie en veel handmatig onderhoud. Uiteindelijk geeft het niet het gewenste resultaat.

Biocare overwon deze uitdagingen door ervoor te zorgen dat de consumenten webshop https://biocareonline.nl en de groothandel webshop https://www.biocareproducts.nl putten uit dezelfde voorraad. Dit werd mogelijk gemaakt door een alles-in-één softwaresysteem van Logic4 waarin ERP, PIM, WMS, inkoop, boekhouding en rapportage volledig geïntegreerd zijn.

De aanpak met een B2B- en B2C webshop met ieder haar specifieke functionaliteiten en kwaliteiten heeft gezorgd voor exponentiele groei. Biocare ligt inmiddels bij 147 verkooppunten in de schappen, de gemiddelde klantbeoordeling is een ruime 9 en het merkportfolio is fors uitgebreid.

Suzanne Smal vertelt over de must-haves en valkuilen voor groothandel webshops.

  • Thema
    B2B E-commerce

    De relatie tussen de B2B verkoper en zijn klant is gebaseerd op veelvuldig en intensief contact tussen beide partijen. B2B klanten zijn bedrijven die beslissingen maken op rationele gronden. Daarom is het van belang dat de transacties efficiënt en frictieloos verlopen.