Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Ook dit jaar is er oog voor bijzondere presentaties

Elke editie van de Webwinkel Vakdagen is er een aantal lezingen die in het oog springen om verschillende redenen. Een vaak voorkomende reden is dat het geen typisch e-commerce bedrijf is. Dat maakt de Webwinkel Vakdagen juist een interessante beurs voor een breed publiek. Die presentaties worden in deze blog uitgelicht. Het zijn namelijk altijd interessante partijen met net een andere kijk op zaken. Vandaar deze blog met bijzondere presentaties. 

Puur is perfect

Met 57 lunchrestaurants is Brownies&downieS inmiddels een begrip in Nederland. Het verhaal van oprichter Thijs Swinkels is niets minder dan bijzonder. Als student aan het CIOS, een sportopleiding, raakte hij via een stage in contact met mensen met het syndroom van down. Daar kreeg hij zoveel energie van dat hij besloot hier iets mee te doen. Zijn ondernemersgeest nam het over en zo ontstond de eerste Brownies&downieS. 

Onlangs heeft het bedrijf een complete rebranding gehad. Daarnaast is het nieuwe marketingtools gaan inzetten. Zo is er meer gebruik gemaakt van online en video. Het Brownies&downieS verhaal is namelijk veel sterker te communiceren via beeld dan via tekst. Dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: de brand loyalty is goed gestegen.

Hoe deze formule van één locatie naar een krachtige franchiseformule is gegroeid, wordt uitvoerig besproken tijdens de presentatie. Daarnaast leggen de sprekers uit wat een complete rebranding voor hun bedrijf heeft betekend en wat dit voor jou bedrijf kan betekenen, hoe je dit aanpakt en wat de voordelen hiervan zijn. De inspirerende presentatie wordt gegeven door Thijs Swinkels - CEO en Founder, Sander Leesberg - Brand Manager en Jeroen van den Bosch - Assistent Office-Manager.  

Armoede is niet eerlijk

Armoede is een onderbelicht thema in Nederland. We denken vaak dat het hier niet bestaat, of dat wanneer mensen aan de grond raken, ze het er zelf naar hebben gemaakt. Vaak zit hier echter een verhaal achter. Bij het aanhoren hiervan kom je er snel achter dat het vaak met pure pech of met een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden te maken heeft. 

Dat heeft direct effect op de kinderen in deze gezinnen – één op de negen kinderen groeit op in armoede. LINDA.foundation helpt deze gezinnen met behulp van donateurs en partners. Het doel is om cadeaukaarten te geven aan gezinnen met kinderen die zich in een financieel benarde positie bevinden. Hiermee kunnen ze lekker eten, een cadeautje in de schoen kunnen krijgen en een feestelijke outfit dragen tijdens de kerstviering.

Jocelyn Nassenstein-Brouwer, Directeur van de LINDA.foundation, legt tijdens haar presentatie uit hoe de LINDA.foundation te werk gaat en inspireert hiermee bedrijven om goede doelen te steunen en geeft ze tips mee hoe je dat op een verantwoorde manier kan doen.

Binnen twee uur een festival uitverkopen

Sinds eind jaren 1990 is Q-dance een begrip in de dance wereld. Inmiddels organiseren zij meer dan 40 festivals waarvan Defqon.1 en Dominator de bekendste zijn. In een steeds meer verzadigd festivallandschap zou je misschien denken dat de concurrentie moordend is. Nederland staat niet voor niets bekend als festivalland. Er werden in 2019 alleen al rond de 1.000 festivals georganiseerd. 

Toch lukt het Q-dance ieder jaar weer om Defqon.1 in no-time uit te verkopen – in 2019 zelfs binnen twee uur! De reden waarom zij zo succesvol zijn, is omdat zij een succesvolle mix hanteren van e-commerce, de festivalervaring en de fanbeleving. Hoe zij deze combinatie van factoren in hun voordeel hebben laten werken en hoe dat ook voor jouw bedrijf kan werken, welke stappen je daarin moet zetten en hoe je hierin succesvol kan zijn, kom je tijdens de lezing van Q-dance achter. Jurriën de Wit, E-commerce Manager Q-dance, zal er alles over vertellen. 

Net zo viral als een “celebrity sextape” 

Toen in 2016 werd aangekondigd dat er een restaurant annex lunchroom geopend zou worden dat volledig om avocado’s draait in Amsterdam, ging het internet los. Dit enthousiasme bestond niet alleen online, de dag voor de opening lagen er voor de stoep mensen te kamperen in afwachting tot de opening. Inmiddels heeft de Avocado Show ruim 60 franchise aanvragen klaarliggen in ongeveer alle grote wereldsteden.

Je mag ondertussen gerust zeggen dat de Avocado Show een ongekend sterke formule is. Het stopt niet bij de restaurants, er is ook een flinke collectie merchandise, kookboeken en zelfs een documentaire op de markt gebracht. Dat allemaal zonder het milieu en duurzaamheid uit het oog te verliezen.

Hoe dit concept zo succesvol is geworden en hoe ze die gekte hebben weten te veroorzaken, vertelt oprichter Ron Simpson tijdens zijn presentatie. Hij geeft je daarna bruikbare tips mee over hoe jij je social kanalen optimaal kan gebruiken om hier net zo succesvol in te worden.

E-commerce in scheepvaart 

De commerciële scheepvaart staat bekend als een traditionele industrie. Zo was het tot voor kort heel normaal om als bedrijf een container via mail of telefoon te bestellen. Bij Maersk vonden ze zes jaar geleden dat het sneller en beter kon.

Inmiddels is Maersk voorloper. Het bedrijf heeft als een van de eerste bedrijven uit de scheepvaartindustrie een e-commerce platform ontwikkeld waarmee de gehele B2B omgeving een enorme stap vooruit heeft gezet. 

Niek Minderhoud, Sr. Marketing Manager Maersk, heeft een aandeel in het digitaliseringsproces. Hij zal tijdens zijn presentatie op de Webwinkel Vakdagen alles uitleggen over hoe een van de grootste scheepvaartbedrijven ter wereld dit digitaliseringsproces heeft doorlopen. Daarnaast geeft hij aan de hand van zijn ervaring bruikbare tips mee over hoe je als B2B bedrijf het digitaliseringsproces frictieloos kan laten verlopen.

Webwinkel Vakdagen Brownies&downieS LINDA.foundation Maersk Q-dance

Reactie plaatsen