Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Makro Kerstpakketten gaat voor het totale waarderingsverhaal

Als je als marktleider in kerstpakketten een derde van de markt in handen hebt, op het drukste moment 300 medewerkers in dienst hebt, kun je stellen dat het goed gaat. Dat is precies wat Makro Kerstpakketten doet  – het opvallende is dat de helft van de online omzet in een tijdbestek van vier weken verdiend wordt. In gesprek met Dennis Visschedijk, E-commerce Manager Makro Kerstpakketten spreekt de redactie van de Webwinkel Vakdagen over het succes van het bedrijf, het aandeel van e-commerce en de toekomst van Makro Kerstpakketten.

Je zou denken dat Makro Kerstpakketten een afdeling is van Makro, maar niets is minder waar. Visschedijk: “Het is echt een aparte bv. Wij hebben in totaal 110 vaste medewerkers, wat tijdens de piekmomenten oploopt tot 300." 

Die splitsing is ontstaan toen de kerstpakketten verkoop van de Makro zo succesvol was, dat er een inpakcentrale werd opgericht. Zo is dat verder gegroeid naar een losstaand bedrijf dat per jaar 1,5 miljoen kerstpakketten verkoopt. “Dat gaat van traditionele kerstpakketten, tot aan gepersonaliseerde cadeaus en van waardebonnen tot hele kerstmarkten waar werknemers hun cadeaus zelf in een kerstkraam kunnen uitzoeken.” 

Rol e-commerce 

De webshop in de huidige vorm bestaat sinds 2014. Visschedijk: “Inmiddels is de online business goed voor 12% van de totale omzet en blijft groeien. Deze groei is deels een verschuiving van onze showrooms en de winkelvloer verkopen naar het online kanaal. We hebben namelijk twee soorten kerstpakketten, de standaard pakketten waaruit een bedrijf kan kiezen en een compleet gepersonaliseerd pakket. De laatste van die twee kun je tot nu toe alleen offline kopen en is ook onze expertise."

Personalisatie is een dus belangrijk aspect in deze B2B business. “Klanten willen graag hun logo en huisstijl doorgevoerd zien in hun eindejaarsgeschenk. Nu bestaat het alleen offline, maar daar ligt natuurlijk een kans om dat ook online beschikbaar te maken."  

Piekmomenten

De piek van Makro Kerstpakketten ligt voor en rond de feestdagen. Dat is natuurlijk een hele logistieke operatie, maar wordt goed ondervangen. Visschedijk: “We hebben het voordeel dat de pakketten die worden besteld niet allemaal direct geleverd hoeven worden. Dat haalt wat druk af van onze logistieke afdeling en vervoerders. Daarnaast weten we dat ons piek levermoment rond 16 december ligt. Dus daar kun je op anticiperen."

Het is van belang dat de online en offline omgevingen goed op elkaar zijn afgestemd. Visschedijk: “Als ik online een actie doe, dan moeten de showrooms daar ook van op de hoogte zijn. Want de kortingen zijn zowel online als offline hetzelfde. Al onze online communicatie moet dus ook in de showrooms en op de winkelvloer terug te vinden zijn. ” 

Year-round business

Voor Makro Kerstpakketten stopt het niet bij kerstpakketten: “Waardering voor werknemers is een steeds belangrijker thema voor werkgevers en beslaat niet enkel kerst. We zijn met onze core business natuurlijk maar een aantal maanden per jaar heel actief.” Met het thema waardering kunnen we werkgevers jaar rond helpen richting hun werknemers.

“Denk aan het begin van de bouwvak of de dag van de zorg. Dat gaat veel verder dan alleen de kerstpakketten. En is voor ons zeker een kans, waar we de komende jaren aan willen bouwen.”

Makro Kerstpakketten is een belangrijk bedrijf binnen Makro. Visschedijk: “Wij zijn belangrijk voor Makro, niet alleen vanwege onze bijdrage in omzet, maar ook omdat we op deze manier synergie kunnen behalen met de Groothandelsactiviteiten, ook online."

Fraude tegengaan

Het komt helaas steeds vaker voor dat er fraude wordt gepleegd. Dit is volgens Visschedijk specifiek een digitaal probleem. Dat ligt vooral aan de anonimiteit die fraudeurs online genieten. Visschedijk: “Offline is er wel face to face contact. Dan komt of de accountmanager langs, of de klant komt naar de showroom. Normaal gesproken komt een oplichter niet persoonlijk bij ons langs. De echte fraudeurs bevinden zich dus online, met name in het facturatie deel van het proces. Omdat de e-commerce tak al 12% van de gehele business uitmaakt, wordt hier hard tegen opgetreden." Hoe dat wordt tegengegaan, kom je tijdens de Lezing van Visschedijk te weten. 

Black Friday: uniek in B2B?

Makro Kerstpakketten heeft als een van de weinige B2B shops een Black Friday en Cyber Monday actie. “Wij hebben twee jaar geleden besloten om met Black Friday acties te starten. We hadden vaker dagacties, maar dit was vrij uniek.” De Black Friday liep zo goed, dat Visschedijk besloot om er twee dagen extra aan te plakken, dus tot en met Cyber Monday. 

“We gaven toen een korting van 5%, dat klinkt niet veel maar in die periode kregen wij twee keer zoveel orders binnen dan het jaar ervoor. Omdat we B2B zijn, hebben we de periode verlegd van donderdag tot dinsdag. Dit levert zo’n enorme toename aan orders op dat we ermee blijven doorgaan. We doen het ook goed: we hebben de urgentie op orde, alle beelden kloppen – dit is een steeds belangrijker wordend aspect in de B2B.” Hoe Makro Kerstpakketten dit tot een succes heeft gebracht kom je tijdens zijn tweede lezing achter. 

Twee lezingen

In totaal zal Dennis Visschedijk twee lezingen geven: over hoe je als B2B bedrijf online fraude tegen kan gaan, vanuit eigen ervaring, en hoe je als B2B bedrijf Black Friday en Cyber Monday tot een succes kan maken

Makro Kerstpakketten Webwinkel Vakdagen 2020 Black Friday Fraude

Reactie plaatsen