Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Dit zijn de B2B e-commerce ontwikkelingen volgens exposanten en sprekers

De B2B markt is sterk aan het veranderen. Dat gebeurt mede onder de invloed van de B2C, maar ook nieuwe technologieën hebben hier een aandeel in. Maar wat zijn de ontwikkelingen waar de sector het komende jaar (of komende jaren) op moet gaan letten? Aan de hand van drie van de exposanten en sprekers van de Webwinkel Vakdagen uit de B2B e-commerce geven wij daar antwoord op.

Invloeden van buitenaf

Arno Ham, CPO Sana Commerce, stelt in zijn blog over de B2B trends voor 2020 dat de belangrijke B2B trends al zichtbaar waren binnen de B2C sector. “Maar niet met dezelfde redenen.” Het gaat volgens hem vooral om klantervaring en -gemak, twee elementen die in de B2C al flink ontwikkeld zijn. 

Die kruisbestuiving heeft volgens Dennis Visschedijk, E-commerce Manager Makro Kerstpakketten, te maken met een veranderend verwachtingspatroon. Zo merkt hij dat zijn klanten in toenemende mate behoeften hebben aan track en trace codes, verwachten zijn ook dat de webshop na 17:00 uur nog bereikbaar is, dat er een livechat functionaliteit is en dat in het weekend ook orders worden geleverd. Volgens Floris Jochemsen, Head of Sales Adyen staat klantgemak hierin centraal. “Als je online een klant verliest tijdens een checkout proces, komt deze nooit meer terug. Je moet ervoor zorgen dat alles frictieloos verloopt.”

Deze ontwikkeling is te verklaren. We leven namelijk steeds meer in een 24-uurseconomie. Visschedijk: “Onze klanten zijn een Coolblue en een bol.com gewend. Deze partijen zijn in staat om dezelfde dag nog te bezorgen. We leven dus in een steeds sneller-wordende en internationalere wereld. Dat geldt ook steeds vaker voor de B2B. Wanneer een B2B platform niet snel genoeg levert, stappen B2B klanten over.”

Personalisatie wordt omarmd

Personalisering is bij veel B2B-klanten al top-of-mind. Ham: “E-commercefunctionaliteiten die helpen bij aankoopbeslissingen, zoals voorspelde bestellingen, personalisatie en artificial intelligence, staat al in de top 5 bij 18% tot 20% van B2B-klanten. Bovendien zou 19% van de B2B-kopers overgehaald worden om een leverancier te kiezen wanneer deze een gepersonaliseerde online koopervaring biedt.”

Volgens Ham biedt dit niet alleen meer waarde en gemak voor de klanten, “het helpt ook met het optimaliseren van conversiepercentages en de gemiddelde bestelwaarde voor leveranciers. Om zo’n op maat gemaakte ervaring te bieden, moeten bedrijven hun webwinkels verbinden met relevante ‘datapunten’, zoals hun ERP-systemen. Hoe meer data onderling verbonden wordt en beschikbaar is, des te groter zal de nauwkeurigheid – en dus de effectiviteit – van de voorspellingen en personalisatie worden.”

Aansluitend daarop is zichtbaar dat er steeds meer processen geautomatiseerd worden. Veel bedrijven blijken nog via bestelformulieren hun bestellingen te plaatsen. Dat komt omdat er nog redelijk wat bedrijven zijn die geen e-commerce omgeving hebben. Visschedijk denkt dat de komende vijf jaar B2B bedrijven steeds meer de voordelen van een e-commerce omgeving in gaan zien. “Het voordeel van een geautomatiseerde webshop omgeving weegt op tegen een offline omgeving die niet geautomatiseerd is.”

Gaan Progressive Web Apps het maken?

Gaan Progressive web applications (PWAs) het dit jaar maken in de B2B sector? Hier zijn de meningen over verdeeld. Volgens Jochemsen zijn PWA’s veelbelovend: “Een website zodanig tonen dat het lijkt of het een app is, heeft veel voordelen. Je geeft iemand de belevenis van de app, terwijl diegene op een website zit. Dit is echt upcoming.” Ham verwacht echter niet dat het een belangrijke B2B e-commerce trend in 2020 wordt.

Ondanks dat zijn er wel legio voordelen die ertoe kunnen leiden dat dit een vlucht gaat nemen. Volgens Ham is dat omdat PWA’s zijn gebouwd met webtechnologie en ontworpen om op alle mobiele apparaten en besturingssystemen te werken. Het voordeel is dat enerzijds de bedrijven slechts een enkele generieke app hoeven te maken en te onderhouden en anderzijds hoeven klanten de app niet te downloaden. 


Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari zijn Sana Commerce en Adyen zowel exposant als spreker. Makro Kerstpakketten zal twee lezingen geven tijdens de Webwinkel Vakdagen.

B2B Webwinkel Vakdagen 2020 Progressive Web App Sana Commerce Adyen Makro Kerstpakketten

Reactie plaatsen