Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Dit werd er in de afgelopen Keynote-sessies van de Webwinkel Vakdagen over 2019 gezegd

Wat werd er aan het begin van dit jaar gezegd over de ontwikkelingen binnen de e-commerce? Welke drie trends zouden het gaan maken of moesten nog doorontwikkelen? Dat en meer in deze blog waarin we terugblikken op 2019. Dat doen we aan de hand van de Keynote-presentaties van de afgelopen editie van de Webwinkel Vakdagen.

“De platformeconomie wordt steeds belangrijker” 

De platformeconomie werd vorig jaar als een grote trend werd gezien en kwam voor in alle lijstjes. Ook komend jaar staat het op menig trendlijstje. De vraag rijst of deze trend zich nog niet heeft waargemaakt, of dat het alsmaar blijft doorgroeien. Wat we in ieder geval zien, is dat platforms steeds belangrijker worden. De voorspellingen zijn zelfs dat er tegen 2023 in Nederland nog maar twee platformen zijn die de dienst uitmaken. Welke dat zijn, moet nog worden beslecht.

Als het aan Huub Vermeulen, CEO bol.com ligt, is bol.com er een van. Tijdens zijn Keynote van de afgelopen editie vertelde Vermeulen dat 2019 het jaar moest worden waarin bol.com getransformeert wordt van webwinkel naar marketplace. Dat moet “een nieuwe doorbraak” worden, aldus Vermeulen. Als platform ben je immers waar de klant is en voor een platform als bol.com zijn klanten de enige waarheid, zo luidt de boodschap. Maar, waarschuwt Vermeulen, bol.com kan het niet alleen. “Samen gaan we de retail veranderen.” 

Net zoals Vermeulen sprak Antoine Brouwer, CEO Fonq, zijn geloof uit over de platformeconomie. “Ik geloof in de platformgedachte. Inmiddels hebben wij al zeventig aangesloten partijen op onze marktplaats. Wij nodigen ze zelf uit. Ze moeten ook echt bij ons platform passen. Wij kijken binnen marktplaatsen naar de klant en niet naar de opbrengsten. Tot anderhalf jaar geleden was onze site nog een standaard website. Inmiddels is het een plek geworden waar klanten inspiratie op kunnen doen voor hun woning. Wij hebben ook geen categorieën zoals ‘banken’ of ‘stoelen’. Bij ons hebben wij de categorieën opgedeeld in ruimtes. Bijvoorbeeld 'slaapkamer'.”

Retail versus etail

Een van de verwachtingen aan het begin van dit jaar was dat etail de fysieke winkels steeds meer naar de achtergrond zou verdrijven. Anderen dachten echter dat Retail en etail meer en meer samen zouden smelten. Over beide opvattingen zijn de meningen sterk verdeeld. Wat we in ieder geval aan het eind van 2019 kunnen stellen is dat in beide domeinen de klant absoluut meer centraal is komen te staan. Wat zeiden de keynote sprekers?

Pim van der Feltz, CEO Google Nederland, schetste aan het begin van 2019 tijdens zijn Keynote op de Webwinkel Vakdagen een veranderend retaillandschap. In deze situatie wordt vereist dat retailers wanneer dan ook, waar dan ook en hoe dan ook hun klanten zo optimaal mogelijk moeten kunnen bedienen. De prestatie hangt volgens Van der Feltz af van drie factoren: “De beschikking over de juiste technologie, het vertrouwen van klanten en een passende organisatie. Maak daarbij gebruik van de kracht van mobiele optimalisatie, automatisering en video.”

Jeroen Doorenbos, Belsimpel.nl zei tijdens zijn Keynote het volgende: “De komende jaren blijven bricks nog relevant, maar over tien jaar is dat misschien anders.” Wat sowieso anders is, is de dynamiek van retailen in de winkelstraat, merkt Doorenbosch. Dat zit bijvoorbeeld in de snelheid van schakelen. Waar dat tempo binnen e-commerce heel hoog ligt, spelen bij een fysieke winkel factoren mee die simpelweg meer tijd kosten, merkt Doorenbos. “Denk bijvoorbeeld aan het huren van panden en het regelen van vergunningen voor een verbouwing. Fysiek retailen is leuk, maar dit soort dingen maakt dat het soms minder snel gaat dan je zou willen.”

Klant centraal

Uit de keynote presentaties van de vorige editie van de Webwinkel Vakdagen kwam een aspect duidelijk naar voren: de klant staat centraal. Dat was toen al niets nieuws, maar met de verregaande technologische ontwikkelingen is het steeds beter mogelijk om de klant ook daadwerkelijk centraal te stellen. 

We lichten hier twee Keynotes uit: Ronald van Zetten, CEO V&D, en Gunjan Bhow, CDO Disney. Van Zetten stelde vorig jaar in zijn Keynote tijdens de Webwinkel Vakdagen dat je als bedrijf de klant echt centraal moet stellen. “Speel in op wat klanten van je verwachten. We bieden niet alleen maar spullen aan. Je moet net dat haakje vinden waardoor jij iets meer omzet maakt dan een ander. Je moet goed weten waar je klant naar zoekt.” In het begin van 2019 had V&D het plan om online terug te keren. Inmiddels heeft V&D onder de van oudsher bekende naam Prijzencircus.nl een nieuw leven online gekregen.  

Gunjan Bhow heeft een duidelijke mening en stelt dat wat er ook gebeurt in het retaillandschap, de klant zal centraal blijven staan. Retail zal nooit volledig digitaliseren omdat de klant altijd behoefte zal blijven hebben aan een fysieke winkel. Dit haakt natuurlijk ook in op het retail versus etail verhaal. De klant is in dit verhaal echter leidend: “De enige currency die je als retailer hebt, is de relatie met je klant. En klanten denken niet in kanalen.” Hiermee maakte hij ook duidelijk dat hij af wil van de term ‘kanaal’. Volgens Bhow dien je te denken zoals je klant denkt. 

Drie trends

De bovenstaande trends kwamen niet alleen terug in e-commerce trendlijstjes, maar ook in verschillende keynote presentaties tijdens de Webwinkel Vakdagen. De platformeconomie, retail en etail en de klant centraal stellen is niets nieuws, maar met de verregaande technologische ontwikkelingen wordt het steeds beter mogelijk om dat te realiseren. Tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari vind je de juiste kennis, tools en inspiratie om dat te bewerkstelligen, want ook in de komende jaren zijn dit drie factoren die je online business naar het volgende niveau kunnen tillen.

Webwinkel Vakdagen Keynote terugblik trends e-commerce

Reactie plaatsen