Platform economy

Platformisering is de verschuiving van aanbod gestuurd verkopen naar vraag gestuurd verkopen; Online spaces die zoveel mogelijk proberen te voorzien in de klantbehoeften. Dit zijn platformen die zich bezighouden met het matchen van behoeften van hun klant. Daarnaast zijn er platformen die zelf ook als verkoper actief zijn. Binnen de platformeconomie draait het niet om het aanbod, maar puur om de vraag.

Dit is wat wij verstaan onder Platform Economy:

  • Klantgerichtheid
    Gaat om het matchen van behoeften van klanten.
     
  • Technologische ontwikkelingen
    Deze maken het mogelijk om klantgedrag te voorspellen en daar op een effectieve manier op in te spelen.
     
  • On demand
    Gaat over beschikbaarheid op elk moment waar en wanneer dan ook. 
     
  • Sharing economy
    Een socio-economisch systeem waarin delen en collectief consumeren centraal staan.

De platformeconomie heeft zich ontwikkeld van disruptor naar nieuwe realiteit. Bedrijven komen steeds vaker voor de keus te staan of ze hierin mee willen bewegen, of dat ze vasthouden aan hun oude manier van werken. Volgens sommigen gaat het zelfs zover als buigen of breken.

De belangrijkste vraag voor veel ondernemers is op welke borden ze sales technisch willen schaken. Dat hangt van een aantal aspecten af, zoals de branche waarin het bedrijf werkzaam is, de service die het platform biedt en de klantbehoefte.

Bekijk de presentaties over dit thema