Cross Border

Cross border is het zakendoen over de landsgrenzen in goederen of diensten. Het staat ook bekend als international trade. Internationaal zakendoen is eenvoudiger dan vijf jaar geleden. Daarom trekt het thema Cross Border veel interesse van ondernemers. 

Het vertrouwen van consumenten of bedrijven uit eigen land is groter dan dat in buitenlandse ondernemingen. Toenemende concurrentie en een gebrek aan vertrouwen hebben absoluut effect op koopbeslissingen. Maar hoe win je het vertrouwen van je klanten? De volgende componenten hebben een direct effect op het klantvertrouwen en het succes van je cross border e-commerce bedrijf:

  • Content / Culturele perceptie
    Zorg dat je de lokale cultuur kent en zorg ervoor dat je de content daarop aanpast. Wat in het ene land werkt, werkt lang niet altijd in andere landen met andere culturen. Dit punt is nauw verbonden met taal.
     
  • Technische infrastructuur / Snelheid
    Deze zijn de sleutel tot online succes. Als je op een plek komt waar de technische infrastructuur niet goed loopt, pas daar je verwachtingen daar dan op aan. 
     
  • Klant ondersteuning en service
    Iedere klant in ieder land heeft zijn of haar voorkeuren. Alleen al in Europa verschillen bezorging voorkeuren van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld, geven mensen de voorkeur aan thuisbezorging, maar in Frankrijk haalt het grootste deel van de online klanten hun producten op in de supermarkt.
     
  • Valuta en betalingsvoorkeur
    Dit gaat over de verschillende betaalvoorkeuren in verschillende landen. Waar in het ene land een voorkeur heerst voor creditcardbetalingen kan in het andere land contactloos betalen veel populairder zijn.

Nederlandse webwinkels hebben het voordeel dat er een paar grote landen om de hoek zitten, waaronder Duitsland. Met meer dan tachtig miljoen inwoners is dat een grote markt. Voor Nederland is dit een vrij makkelijk te bereiken markt, aangezien de taal en cultuur wat overlap kent. Toch vereist elk land een specifieke aanpak.

Bekijk de presentaties over dit thema