B2B E-commerce

De relatie tussen de B2B verkoper en zijn klant is gebaseerd op veelvuldig en intensief contact tussen beide partijen. B2B klanten zijn bedrijven die beslissingen maken op rationele gronden. Daarom is het van belang dat de transacties efficiënt en frictieloos verlopen.

Karakteristieken van B2B E-commerce

  • B2B eCommerce Site: Een bedrijf dat zijn eigen website of webshop heeft waarop klanten (Merchants), toegang toe hebben, mits zij ‘approved customers’ zijn.
  • Punch-out or web procurement: Web-connected Inkoopsoftware die direct in verbinding staat met het ERP systeem van het bedrijf.
  • Open online marketplaces: Een commercieel verticaal netwerk: een B2B gerelateerde Marketplace.
  • EDI (Electronic Data Interchange): Een gestandaardiseerde methode voor enterprises om documenten, zoals facturen, orders, rekeningen en bepaalde berichten of bevestigingen te verwerken.
  • Saas (Software as a Service): Ook wel software on demand genoemd. Dit is software die als een online dienst wordt aangeboden.

B2B E-commerce is onderhevig aan flinke veranderingen. In essentie is het nog altijd gebaseerd op bedrijven die zo efficiënt mogelijk onderling zaken doen. Maar in de huidige gedigitaliseerde wereld is het meer dan een invulformulier geworden, veel meer.

B2B E-commerce wordt steeds aantrekkelijker vormgegeven en meer gepersonaliseerd. Dat heeft te maken met de veranderende vraag. Een B2B-klant surft immers in zijn of haar eigen tijd online. Hierdoor verschuift ook de verwachting in B2B E-commerce naar service die hetzelfde is als, of vergelijkbaar is met, het B2C E-commerce domein. 

Bekijk de presentaties over dit thema