Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

Dappre werkt aan een wereld waar iedereen zijn eigen data controleert

Het klinkt als een utopie: iedereen heeft controle over zijn data, maar Dappre bewijst dat het wel degelijk mogelijk is. In gesprek met Founder Marcel van Galen wordt er gesproken over de startup Dappre, hoe Dataveiligheid gewaarborgd wordt op basis van de ‘Qiy Trust Principles’ en hoe je kunt investeren in dit bijzondere en wereldverbeterende netwerk van services waarbij je zelf controle hebt over je data.  

Hoe werkt Dappre

De Dappre app maakt onderdeel uit van een netwerk van services dat erop is gericht mensen en organisaties betrouwbaar en veilig 1-op-1 te verbinden. Van Galen: “Zo kunnen in de Dappre app klantenkaarten, cadeaukaarten en sinds kort ook vouchers de connector zijn tussen de anonieme gebruiker en de organisatie die een kaart uitgeeft of accepteert.” 

Dappre is dus niet zomaar een kaarten-app, zoals de Apple Wallet, waar je je kaarten in stopt. Van Galen: “Nee, in Dappre kan elke kaart een veilige en betrouwbare verbinding zijn tussen een consument en een organisatie. Wanneer een organisatie zijn kaart slim koppelt in Dappre, kan de gebruiker, die zijn of haar klanten- of cadeaukaart in Dappre zet, meteen zien wat het tegoed op de kaart is, waar je deze kunt besteden en welk aantrekkelijk aanbod er mee te verkrijgen is.”

De vraag rijst hoe de uitgever in contact kan komen met de klant, terwijl deze anoniem is. Van Galen: “Met slimme kaarten wordt het vanaf Q2 mogelijk om je anoniem te profileren en te chatten zonder dat je je persoonsgegevens hoeft af te geven. Het zal je opvallen dat, wanneer je Dappre downloadt, je geen persoonsgegevens hoeft af te geven. Een account aanmaken is niet nodig en je blijft dus anoniem. We gaan er bij Dappre vanuit dat je als bedrijf niet hoeft te weten wie de kaarthouder is, zolang het bedrijf maar weet hoe zij je blij kunnen maken.” Zo kun je bijvoorbeeld bij een kaart van een supermarkt invoeren of je vegetariër bent en bij die van een moderetailer welke maten je hebt. Op basis daarvan worden dan de tips of de aanbiedingen aangepast.

VVV Nederland als aanjager van Dappre

VVV Nederland is een van de mede aanjagers van Dappre. Van Galen: “Het is de grootste cadeaukaart uitgever van Nederland. Zij zagen kansen in het digitaal maken van hun VVV Cadeaukaarten via Dappre. VVV vindt het allereerst belangrijk dat degene die een cadeaukaart hebben, controle houden over hun data en willen daarnaast jou als besteder graag helpen met het vinden van het leukste en meest passende cadeautje bij een van haar acceptanten. VVV zet zichzelf hiermee letterlijk op de kaart als innovatieve en maatschappelijk betrokken organisatie.”

Van Galen vervolgt: “Met de zojuist gelanceerde ‘Dappre eVoucher Service’ kan VVV haar acceptanten bovendien de kans geven om het extra aantrekkelijk te maken om de VVV Cadeaukaart bij hen in te leveren. Zo biedt acceptant Humphrey’s (een restaurantketen) een eVoucher van € 60 aan die je o.a. met je VVV Cadeaukaart voor € 50 kunt kopen. Je krijgt dus € 10 korting. Op basis van de ‘Dappre eVoucher Service’ zijn veel slimme en ook betekenisvolle dingen te bedenken die voordelig en aantrekkelijk zijn voor consumenten, voor acceptanten van VVV Cadeaukaarten en voor VVV zelf. Wat te denken van het inzetten van je VVV Cadeaukaart als donatie voor het goede doel.” 

 

 

Andere partners

Naast VVV zijn er ook andere partners. Zo is Decathlon een partner die het mogelijk maakt om hun Decathlon Sportpas te uploaden in Dappre. Handig voor de gebruiker die gelijk aantrekkelijk aanbod te zien krijgt. Ook de Verwenkaart van Hallmark kun je in Dappre zetten. Van Galen: “Je kunt in Dappre meteen je saldo zien en je kunt zelfs je kaartnummer en je pincode vanuit Dappre meenemen naar de website en ermee winkelen op de Hallmark Verwenkaart website. Alles om het gemak voor consumenten te vergroten. Ook de cadeaukaart van onder andere fonQ, Shoeby en RestaurantCadeau kun je in Dappre slim uploaden. Zo zijn er steeds meer kaarten en initiatieven die aanhaken.”

Qiy Foundation

Dappre is gebaseerd op de principes van de Qiy Foundation, een set aan spelregels die erop gericht is om een individu controle te laten hebben over zijn data. Jij bepaalt zelf wat je deelt en met wie. Dit principe gaat ervan uit dat je eigenlijk niet hoeft te weten wie er aan de andere kant van de lijn zit. Van Galen: “Het is niet nodig om persoonsgegevens te hebben als je alleen maar anonieme persoonlijke gegevens hoeft te hebben om mensen gewenst, verwacht en relevant blij te maken.” 

Dappre is een praktijkvoorbeeld van de zogenaamde ‘Qiy Trust Principles’. Het netwerk van services is daarmee nadrukkelijk meer dan alleen de Dappre app. Van Galen: “Aan de achterkant zijn er partijen betrokken die het belang van Dataprivacy en digitale zelfbeschikking hoog in het vaandel hebben staan. Dat worden er steeds meer. Daar waar de Qiy Foundation een non-profit organisatie is, is Dappre een commercieel voorbeeld van hoe je van privacy een businessmodel kan maken. De Dappre app focust op gemak en voordeel als manier om Dataprivacy toegankelijk, luchtig en behapbaar te maken voor de consument.”

Groeikapitaal

Momenteel financiert Dappre haar groei met de hulp van informal investors en door samen met strategische partners aan projecten te werken. Daarnaast komen de terugkerende verdiensten al op gang die gekoppeld zijn aan het vertonen van content en het aankopen van de getoonde producten, de verkoop van digitale cadeaukaarten of het leveren van de Dappre eVoucher Service. De verdiensten worden in de toekomst gedeeld met uitgevers van kaarten en met de gebruikers van Dappre.

De Dappre slogan luidt: ‘Investeer in Dappre. Investeer in privacy en verdien aan je data.’ 

Dappre wil graag haar groei versnellen en haar commerciële slagkracht vergroten. Van Galen: “We zijn dus actief op zoek naar strategische partijen in de markt die willen investeren in Dappre en tevens actief bij kunnen dragen om Dappre op de kaart te zetten.

Investeer in Dappre

Dappre is hard op weg om een succesvol netwerk van services te worden, met de zichtbare handige Dappre app voor consumenten. De kracht zit in het directe contact dat bedrijven -via de diverse kaarten- kunnen hebben met hun doelgroep, zonder dat deze persoonsgegevens af hoeven te geven. 


Ga naar de website en bekijk hoe je kunt investeren in de Dappre of hoe je er zelf, persoonlijk of zakelijk, gebruik van kunt maken.

Dappre Webwinkel Vakdagen app Qiy

Reactie plaatsen