Geplaatst door: Webwinkel Vakdagen

‘Als Alibaba ecosysteem verwerken we 853 miljard dollar aan waarde voor verkopers’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 – “Eén op de twee verkopen op internet wereldwijd, vindt plaats in China.” Met die uitspraak laat Jack Peters, werkzaam voor Alibaba, direct zien hoe hard het gaat in China. Alibaba is mede verantwoordelijk voor die enorme internetverkopen. Peters is Business Development Director UK, Nordics en Nederland voor het ‘new retail’ conglomeraat.

Meerdere keynotes tijdens de Webwinkel Vakdagen stonden in het teken van veranderingen als gevolg van nieuwe retailmogelijkheden en opkomende platformen. Het verhaal van Alibaba sluit daar naadloos op aan. Peters: “China verandert van een fabriek in een consument. De middenklasse in het land telt inmiddels driehonderd miljoen mensen en export verandert in import.” Hij schetst ook een beeld van de hoeveelheid internetgebruikers in de wereld. In China 840 miljoen, in de EU en Rusland samen 739 miljoen, 326 miljoen in de VS. Toch is het grootste verschil in internetgebruik volgens Peters elders te vinden: “In China doen mensen echt alles met hun mobiel. Hier kijken we misschien twee of drie keer per week op Amazon, in China kijken mensen gemiddeld zeven keer per dag op hun mobiel voor het doen van een aankoop.”

Alibaba ecosysteem

Producten van Louis Vuitton zijn op dit moment verkrijgbaar in Noord-China. “Is dat nodig? Nee, maar het kan wel.” Om alle producten op Alibaba aan de man te krijgen investeert de onderneming niet in eigen warehouses of trucks, het huurt deze in. “We zijn een platform, transacties staan centraal, met daaronder marketplaces, new retail, entertainment en digitale media.” Al die zaken zijn onderdeel van het Alibaba ecosysteem. “Wij hebben alles in huis om retailers te helpen bij het vermarkten van hun merk.” Het ecosysteem verwerkt gemiddeld 69 miljoen pakjes per dag, heel veel transacties en volgens Peters 853 miljard dollar aan omzet, in 2019. “Dat is dus niet onze omzet, maar wat we aan waarde verkopen via het systeem.”

Lancering Singles Day

De onderneming wil in 2036 twee miljard klanten bedienen. Zelfs de Chinese markt is daarvoor niet groot genoeg, dus mikt Alibaba op een groter afzetgebied. Eén van de manieren waarop het die klanten hoopt te bereiken is via de lancering van Singles Day. Gestart op 11-11-2011, levert het event nu al 38 miljard dollar op. “Let wel, dat is op één dag. Het aantal leveringen komt uit op 1,3 miljard in een paar dagen rond het event. Dat kunnen we niet alleen afhandelen, dus huren we van alles tijdelijk in, van magazijnen tot serverruimte. Die strategie helpt ons in- en uitademen.”

544.000 versus 975 transacties per seconde

De aantallen die Peters noemt zijn veel groter dan bedrijven in Nederland of zelfs in de VS gewend zijn. De piekorders tijdens Singles Day lagen op 544.000 per seconde. “Daar moet je digitale infrastructuur wel op ingericht zijn. Ter vergelijking: in Nederland vonden er volgens Pin.nl op één van de drukste dagen in het jaar – tijdens de feestdagen – 975 pinbetalingen per seconde plaats.”

‘Nadruk op hoe je verkoopt in plaats van wat je verkoopt’

New retail is waar Alibaba zich op richt en dat vraagt volgens Peters om een hele andere benadering. “We noemen dat reimagined retail industry. Het is in feite een integratie van online, offline, logistics, data, social media, interactieve content en entertainment. Op één platform. Het is overigens niet ons doel om heel groot te worden, wel om offline klanten te helpen bij het gebruiken van onze technieken.” De nieuwe wijze van retail bedrijven betekent volgens de Business Development Director ook dat bedrijven meer moeten proberen. Hij zegt in België te hebben gelezen dat de autoverkopen via internet niet lekker verliepen in 2019. “Dat verraste me. Misschien moet de nadruk bij de verkoop niet liggen op wat je verkoopt, maar op hoe je verkoopt. In China is getest met een autocenter waar consumenten een testrit van drie dagen kunnen maken. Mensen boeken een auto en proberen hem uit. Bevalt de auto, dan koop je hem. Je moet denken in het bieden van toegevoegde waarde. Werkt iets niet, dan start je iets nieuws!”

‘Webwinkel is maar onderdeel van het geheel’

Peters ziet dat Nederlandse retailers zich aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. “Bol.com transformeert tot een platform, een webshop alleen is echt niet meer voldoende. Webwinkels maken maar een klein deel uit van hoe je je klanten kunt bereiken én andersom hoe zij jou kunnen vinden. China loopt wat mij betreft voorop in die transitie naar ecosystemen waarin zelfs entertainment is verwerkt. Als Alibaba zijn we een digitale economie aan het worden en hard op weg naar een omzet die vergelijkbaar is met die van de vijfde economie ter wereld.”

Alibaba Keynote Webwinkel Vakdagen

Reactie plaatsen