Waarom klanten afhaken in checkout – en wat we leerden door het op te lossen
Tuesday 12:00 - 00:00
null
Robbert de Smit
Managing Director (DutchDrops)
Afhaakmomenten in checkout ontstaan vrijwel nooit door één enkele oorzaak. Meestal zijn het kleine fricties die zich opstapelen – in navigatie, categorie-indeling en landingspagina’s – en al lang voor checkout zorgen voor onduidelijkheid. In deze sessie laten we zien hoe een van de grootste farmaceutische merken van Nederland die knelpunten heeft aangepakt, terwijl het ecommerceplatform werd gemigreerd van maatwerk naar Shopware.
Het vertrekpunt was een storefront die niet langer aansloot bij moderne verwachtingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en design. Navigatie maakte het lastig om snel te schakelen tussen landingspagina’s, categorieën en producten. Beperkte filteropties verminderden de vindbaarheid, terwijl nieuwe Europese toegankelijkheidsrichtlijnen een fundamenteel andere benadering van de frontend vereisten. In checkout zelf ontbrak overzicht: voortgang was onduidelijk en stappen waren moeilijk te volgen, wat het vertrouwen van klanten op het beslissende moment ondermijnde.
Waarom haken klanten af in checkout – en wat vraagt het écht om dat op te lossen? In deze sessie ontleden we de concrete keuzes die zijn gemaakt in navigatie, frontend en checkout, leggen we uit waarom ze werkten en delen we de lessen die er echt toe doen. Je gaat naar huis met praktische inzichten om checkout-afhaak te verminderen, helderheid te vergroten en de klantbeleving structureel te versterken binnen je eigen ecommerce-omgeving.
Afhaakmomenten in checkout ontstaan vrijwel nooit door één enkele oorzaak. Meestal zijn het kleine fricties die zich opstapelen – in navigatie, categorie-indeling en landingspagina’s – en al lang voor checkout zorgen voor onduidelijkheid. In deze sessie laten we zien hoe een van de grootste farmaceutische merken van Nederland die knelpunten heeft aangepakt, terwijl het ecommerceplatform werd gemigreerd van maatwerk naar Shopware.
Het vertrekpunt was een storefront die niet langer aansloot bij moderne verwachtingen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en design. Navigatie maakte het lastig om snel te schakelen tussen landingspagina’s, categorieën en producten. Beperkte filteropties verminderden de vindbaarheid, terwijl nieuwe Europese toegankelijkheidsrichtlijnen een fundamenteel andere benadering van de frontend vereisten. In checkout zelf ontbrak overzicht: voortgang was onduidelijk en stappen waren moeilijk te volgen, wat het vertrouwen van klanten op het beslissende moment ondermijnde.
Waarom haken klanten af in checkout – en wat vraagt het écht om dat op te lossen? In deze sessie ontleden we de concrete keuzes die zijn gemaakt in navigatie, frontend en checkout, leggen we uit waarom ze werkten en delen we de lessen die er echt toe doen. Je gaat naar huis met praktische inzichten om checkout-afhaak te verminderen, helderheid te vergroten en de klantbeleving structureel te versterken binnen je eigen ecommerce-omgeving.
Back to overview
Other interesting lectures
AI
Content & Branding
Hoe vind je me? Zichtbaar voor zoekers met Search Everywhere Optimization
Achterhaal de vragen van jouw publiek, geef er antwoord op en blijf zichtbaar. Niet alleen in Google maar ook in ChatGPT. We gaan het hebben over jouw website, structured data, autoriteit en hele goede content.
Woensdag 10.30 - 11.00
AI
Wickey USA - Customer Centric Market Strategy
How do you check if your products are fit for market before going to market?
Woensdag 11.15 - 11.45
Overline text
Let's solve your challenge together
Aaliquet rhoncus quam. Etiam eget dui in enim feugiat ultrices. Donec consequat tempor odio aaliquet rhoncus quam.
Benelux's biggest digital commerce event with the best digital commerce speakers and suppliers.
Blogs
AI and E-commerce: hype or staying power?
Sustainability is more than a nice talk, you have to actually live it up
Subscribe to the newsletter
© Organisatie Groep Zuid
To top