Voorkomen is beter dan replatformen: De strategie voor blijvende groei
Tuesday 12:00 - 00:00
null
Corné den Hollander
Head of Transformation (EQOM Group)
Replatforming is vaak een ingrijpend en risicovol traject. Het vraagt om grote investeringen, lange doorlooptijden en brengt operationele onzekerheden met zich mee. En in veel gevallen is het niet onvermijdelijk – mits je tijdig de juiste strategische keuzes maakt. In deze sessie verkennen we hoe je als e-commerce organisatie continu kunt optimaliseren om te voorkomen dat je op een dag voor een complete replatforming staat. En als het moment toch komt, hoe je met de juiste aanpak de risico’s minimaliseert.
Een verrassende inspiratiebron hierbij is de **Strangler Fig-methode**. Deze methode, vernoemd naar een agressieve Aziatische plant, laat zien hoe je een oud systeem stap voor stap kunt vervangen door nieuwe componenten, zonder alles in één keer om te gooien. Het principe: geleidelijke vervanging in plaats van big bang. Dit voorkomt stilstand en maakt het mogelijk om waarde te blijven leveren terwijl je transformeert.
Als **EQOM Group**, onder andere bekend van EasyToys, hebben wij begin dit jaar een uitgebreide **Discovery Phase** doorlopen voor een replatforming. Inmiddels zijn we gestart met de uitvoering. Hoewel we nog maar beperkt resultaten kunnen delen, hebben we waardevolle lessen geleerd die we graag met jullie bespreken:
1. **Inventariseren van businessbehoeften** Hoe breng je de wensen en pijnpunten van verschillende stakeholders in kaart en vertaal je deze naar een toekomstbestendig platform?
2. **Samenwerking met een agency** Waarom een externe partner kan helpen bij expertise en capaciteit, maar ook waar de grootste risico’s liggen in afhankelijkheid en alignment.
3. **Board en investeerders overtuigen** Hoe presenteer je een businesscase die niet alleen kosten en baten inzichtelijk maakt, maar ook de strategische waarde van flexibiliteit en schaalbaarheid?
4. **Organisatie als randvoorwaarde** Waarom een replatforming niet alleen een technisch project is, maar een transformatie van je organisatie vraagt – van processen tot mindset.
Het centrale thema van deze presentatie: **blijvende groei door continu optimaliseren**. Hoe zorg je dat je platform niet veroudert, maar meegroeit met je ambities? En als replatforming onvermijdelijk is, waarom is de Strangler Fig-aanpak dan de slimste weg?
Kom luisteren en ontdek hoe je grip houdt op complexiteit, risico’s beperkt en je organisatie klaarstoomt voor duurzame groei.
Replatforming is vaak een ingrijpend en risicovol traject. Het vraagt om grote investeringen, lange doorlooptijden en brengt operationele onzekerheden met zich mee. En in veel gevallen is het niet onvermijdelijk – mits je tijdig de juiste strategische keuzes maakt. In deze sessie verkennen we hoe je als e-commerce organisatie continu kunt optimaliseren om te voorkomen dat je op een dag voor een complete replatforming staat. En als het moment toch komt, hoe je met de juiste aanpak de risico’s minimaliseert.
Een verrassende inspiratiebron hierbij is de **Strangler Fig-methode**. Deze methode, vernoemd naar een agressieve Aziatische plant, laat zien hoe je een oud systeem stap voor stap kunt vervangen door nieuwe componenten, zonder alles in één keer om te gooien. Het principe: geleidelijke vervanging in plaats van big bang. Dit voorkomt stilstand en maakt het mogelijk om waarde te blijven leveren terwijl je transformeert.
Als **EQOM Group**, onder andere bekend van EasyToys, hebben wij begin dit jaar een uitgebreide **Discovery Phase** doorlopen voor een replatforming. Inmiddels zijn we gestart met de uitvoering. Hoewel we nog maar beperkt resultaten kunnen delen, hebben we waardevolle lessen geleerd die we graag met jullie bespreken:
1. **Inventariseren van businessbehoeften** Hoe breng je de wensen en pijnpunten van verschillende stakeholders in kaart en vertaal je deze naar een toekomstbestendig platform?
2. **Samenwerking met een agency** Waarom een externe partner kan helpen bij expertise en capaciteit, maar ook waar de grootste risico’s liggen in afhankelijkheid en alignment.
3. **Board en investeerders overtuigen** Hoe presenteer je een businesscase die niet alleen kosten en baten inzichtelijk maakt, maar ook de strategische waarde van flexibiliteit en schaalbaarheid?
4. **Organisatie als randvoorwaarde** Waarom een replatforming niet alleen een technisch project is, maar een transformatie van je organisatie vraagt – van processen tot mindset.
Het centrale thema van deze presentatie: **blijvende groei door continu optimaliseren**. Hoe zorg je dat je platform niet veroudert, maar meegroeit met je ambities? En als replatforming onvermijdelijk is, waarom is de Strangler Fig-aanpak dan de slimste weg?
Kom luisteren en ontdek hoe je grip houdt op complexiteit, risico’s beperkt en je organisatie klaarstoomt voor duurzame groei.
Back to overview
Other interesting lectures
AI
Content & Branding
Hoe vind je me? Zichtbaar voor zoekers met Search Everywhere Optimization
Achterhaal de vragen van jouw publiek, geef er antwoord op en blijf zichtbaar. Niet alleen in Google maar ook in ChatGPT. We gaan het hebben over jouw website, structured data, autoriteit en hele goede content.
Woensdag 10.30 - 11.00
AI
Wickey USA - Customer Centric Market Strategy
How do you check if your products are fit for market before going to market?
Woensdag 11.15 - 11.45
Overline text
Let's solve your challenge together
Aaliquet rhoncus quam. Etiam eget dui in enim feugiat ultrices. Donec consequat tempor odio aaliquet rhoncus quam.
Benelux's biggest digital commerce event with the best digital commerce speakers and suppliers.
Blogs
AI and E-commerce: hype or staying power?
Sustainability is more than a nice talk, you have to actually live it up
Subscribe to the newsletter
© Organisatie Groep Zuid
To top