Toegankelijkheid die rendeert: hoe Beter Bed groei combineert met inclusie
Jasper Logtens
Manager Omnichannel Technology (Beter Bed)
Bij Beter Bed draait alles om goed slapen voor iedereen. Die belofte stopt niet bij de winkeldeur, en ook niet bij de homepage.
Toen bleek dat een deel van de bezoekers de website niet goed kon gebruiken, was dat geen aanleiding voor een minimale compliance-oplossing, maar voor een bredere ambitie: een webshop die écht voor iedereen werkt. Niet omdat het moet, maar omdat het klopt — en omdat het commercieel logisch is.
Beter Bed kreeg diepgaand inzicht in waar bezoekers vastliepen. Door deze inzichten direct beschikbaar te maken voor het developmentteam, konden verbeteringen gericht, meetbaar en gefaseerd worden doorgevoerd.
De aanpak was bewust resultaatgericht:
– eerst het bestelproces volledig toegankelijk maken (ook zonder muis),
– vervolgens de navigatie vereenvoudigen,
– en daarna structureel werken aan WCAG A- en AA-verbeteringen.
Dankzij een agile werkwijze liep dit traject volledig mee in de bestaande roadmap. Geen vertraging, geen apart toegankelijkheidsproject — maar een continue verbetering van de totale klantreis.
Wat volgde was een belangrijk inzicht: digitale toegankelijkheid vergroot niet alleen inclusie, maar ook bereik, gebruiksgemak en conversie. Een toegankelijkere website is simpelweg een betere website.
In deze sessie deelt Beter Bed:
– hoe toegankelijkheid praktisch en schaalbaar wordt aangepakt,
– hoe inclusie en commerciële doelstellingen elkaar versterken,
– en waarom wetgeving helpt, maar visie het verschil maakt.
Beter slapen, beter leven — voor iedereen. Ook online.
Wouter van Trigt
Consultant (Eye-Able)
Bij Beter Bed draait alles om goed slapen voor iedereen. Die belofte stopt niet bij de winkeldeur, en ook niet bij de homepage.
Toen bleek dat een deel van de bezoekers de website niet goed kon gebruiken, was dat geen aanleiding voor een minimale compliance-oplossing, maar voor een bredere ambitie: een webshop die écht voor iedereen werkt. Niet omdat het moet, maar omdat het klopt — en omdat het commercieel logisch is.
Beter Bed kreeg diepgaand inzicht in waar bezoekers vastliepen. Door deze inzichten direct beschikbaar te maken voor het developmentteam, konden verbeteringen gericht, meetbaar en gefaseerd worden doorgevoerd.
De aanpak was bewust resultaatgericht:
– eerst het bestelproces volledig toegankelijk maken (ook zonder muis),
– vervolgens de navigatie vereenvoudigen,
– en daarna structureel werken aan WCAG A- en AA-verbeteringen.
Dankzij een agile werkwijze liep dit traject volledig mee in de bestaande roadmap. Geen vertraging, geen apart toegankelijkheidsproject — maar een continue verbetering van de totale klantreis.
Wat volgde was een belangrijk inzicht: digitale toegankelijkheid vergroot niet alleen inclusie, maar ook bereik, gebruiksgemak en conversie. Een toegankelijkere website is simpelweg een betere website.
In deze sessie deelt Beter Bed:
– hoe toegankelijkheid praktisch en schaalbaar wordt aangepakt,
– hoe inclusie en commerciële doelstellingen elkaar versterken,
– en waarom wetgeving helpt, maar visie het verschil maakt.
Beter slapen, beter leven — voor iedereen. Ook online.
Bij Beter Bed draait alles om goed slapen voor iedereen. Die belofte stopt niet bij de winkeldeur, en ook niet bij de homepage.
Toen bleek dat een deel van de bezoekers de website niet goed kon gebruiken, was dat geen aanleiding voor een minimale compliance-oplossing, maar voor een bredere ambitie: een webshop die écht voor iedereen werkt. Niet omdat het moet, maar omdat het klopt — en omdat het commercieel logisch is.
Beter Bed kreeg diepgaand inzicht in waar bezoekers vastliepen. Door deze inzichten direct beschikbaar te maken voor het developmentteam, konden verbeteringen gericht, meetbaar en gefaseerd worden doorgevoerd.
De aanpak was bewust resultaatgericht:
– eerst het bestelproces volledig toegankelijk maken (ook zonder muis),
– vervolgens de navigatie vereenvoudigen,
– en daarna structureel werken aan WCAG A- en AA-verbeteringen.
Dankzij een agile werkwijze liep dit traject volledig mee in de bestaande roadmap. Geen vertraging, geen apart toegankelijkheidsproject — maar een continue verbetering van de totale klantreis.
Wat volgde was een belangrijk inzicht: digitale toegankelijkheid vergroot niet alleen inclusie, maar ook bereik, gebruiksgemak en conversie. Een toegankelijkere website is simpelweg een betere website.
In deze sessie deelt Beter Bed:
– hoe toegankelijkheid praktisch en schaalbaar wordt aangepakt,
– hoe inclusie en commerciële doelstellingen elkaar versterken,
– en waarom wetgeving helpt, maar visie het verschil maakt.
Beter slapen, beter leven — voor iedereen. Ook online.
Back to overview
Other interesting lectures
AI
Content & Branding
Hoe vind je me? Zichtbaar voor zoekers met Search Everywhere Optimization
Achterhaal de vragen van jouw publiek, geef er antwoord op en blijf zichtbaar. Niet alleen in Google maar ook in ChatGPT. We gaan het hebben over jouw website, structured data, autoriteit en hele goede content.
Woensdag 10.30 - 11.00
AI
Wickey USA - Customer Centric Market Strategy
How do you check if your products are fit for market before going to market?
Woensdag 11.15 - 11.45
Overline text
Let's solve your challenge together
Benelux's biggest digital commerce event with the best digital commerce speakers and suppliers.
Blogs
AI and E-commerce: hype or staying power?
Sustainability is more than a nice talk, you have to actually live it up
Subscribe to the newsletter
© Organisatie Groep Zuid
To top