Groeipijn naar één sterk merk
Xander Möhringer
Director Strategy (Goudwisselkantoor)
Wat begon met een passie voor verzamelobjecten is anno 2025 uitgegroeid tot een internationaal opererend familiebedrijf met meer dan 170 locaties in drie landen. In 2010 werd onder de naam Goudwisselkantoor een externe locatie in Rotterdam geopend, wat een groot succes was voor het inkopen van edelmetalen. Door de jaren heen is de business uitgebreid met meer diensten en online-verkoopkanalen, waaronder een eigen veilinghuis en pre-owned juwelier. Onze fysieke locaties bleken ook geschikt voor diensten als verpanden en valutatransacties.
Toen in 2021 onze webshop live ging voor de verkoop van beleggingsgoud en -zilver, ging het hard. Zeker toen in 2022 de inflatie hoog was, steeg de vraag naar onze waardevaste producten. Naast het succes van plaats 60 in de Twinkle100 kwam ook de groeipijn. Het werken met diverse merken, elk met een eigen propositie voor een specifieke doelgroep en gebaseerd op verschillende technologieën, was uitdagend. Sindsdien werken we verder aan het realiseren van onze grote ambities om Europees marktleider te worden en de groeipijn te verzachten onder één sterk merk.
We stonden voor verschillende uitdagingen, zoals de naamsbekendheid van de op te heffen kanalen in combinatie met de associatie met het merk Goudwisselkantoor, het ontbreken van een centraal PIM-systeem waarbij elke business unit met eigen productvoorraad werkte, en verschillende shops op verschillende platformen (WordPress/Prestashop). Daarnaast wilden we een nieuw ERP-systeem implementeren, een real-time kassasysteem in onze juwelierszaken integreren met de webshop, en per land een eigen SEO- en SEA-strategie inrichten. De synergie van de klantreis was ook een belangrijke uitdaging.
Onze aanpak om deze uitdagingen aan te pakken omvatte het omgaan met kiespijn, het werken met sterke en betrokken partners, het opzetten van een centraal marketing- en communicatieteam, het maken van een technologiekeuzes en het ontwikkelen van een duidelijke communicatiestrategie.
Wat begon met een passie voor verzamelobjecten is anno 2025 uitgegroeid tot een internationaal opererend familiebedrijf met meer dan 170 locaties in drie landen. In 2010 werd onder de naam Goudwisselkantoor een externe locatie in Rotterdam geopend, wat een groot succes was voor het inkopen van edelmetalen. Door de jaren heen is de business uitgebreid met meer diensten en online-verkoopkanalen, waaronder een eigen veilinghuis en pre-owned juwelier. Onze fysieke locaties bleken ook geschikt voor diensten als verpanden en valutatransacties.
Toen in 2021 onze webshop live ging voor de verkoop van beleggingsgoud en -zilver, ging het hard. Zeker toen in 2022 de inflatie hoog was, steeg de vraag naar onze waardevaste producten. Naast het succes van plaats 60 in de Twinkle100 kwam ook de groeipijn. Het werken met diverse merken, elk met een eigen propositie voor een specifieke doelgroep en gebaseerd op verschillende technologieën, was uitdagend. Sindsdien werken we verder aan het realiseren van onze grote ambities om Europees marktleider te worden en de groeipijn te verzachten onder één sterk merk.
We stonden voor verschillende uitdagingen, zoals de naamsbekendheid van de op te heffen kanalen in combinatie met de associatie met het merk Goudwisselkantoor, het ontbreken van een centraal PIM-systeem waarbij elke business unit met eigen productvoorraad werkte, en verschillende shops op verschillende platformen (WordPress/Prestashop). Daarnaast wilden we een nieuw ERP-systeem implementeren, een real-time kassasysteem in onze juwelierszaken integreren met de webshop, en per land een eigen SEO- en SEA-strategie inrichten. De synergie van de klantreis was ook een belangrijke uitdaging.
Onze aanpak om deze uitdagingen aan te pakken omvatte het omgaan met kiespijn, het werken met sterke en betrokken partners, het opzetten van een centraal marketing- en communicatieteam, het maken van een technologiekeuzes en het ontwikkelen van een duidelijke communicatiestrategie.
Back to overview
Other interesting lectures
PLNTS.com - Van Stageproject tot Wereldwijde Community van Plantenliefhebbers
Met de lancering van een nieuwe webshop en een heldere e-commerce strategie zette PLNTS.com in op de kracht van sociale media om hun product én community te laten bloeien. Via Instagram startte de verkoop en groeide er een hechte online community van plantenliefhebbers, met inmiddels meer dan 130.000 volgers die samen hun liefde voor groen delen. Deze community fungeert als platform voor het uitwisselen van plantentips en interieurideeën, wat bijdraagt aan een levendige klantrelatie en positieve merkbeleving.
Woensdag 11.15-11.45
70.000 verliefde vrouwen: Het succesverhaal van Dutchies in een overvolle markt
Hoe een nieuw merk binnen 2 jaar uitgroeide tot een miljoenenbedrijf in telefoonaccessoires: Gefrustreerd door het gebrek aan een mooi en praktisch telefoonhoesje, besloot ik om zelf de perfecte hoes te ontwikkelen en op de markt te brengen. Met een insteek op luxe, fashion en functionaliteit, bedienen wij een doelgroep die door de traditionele aanbieders nauwelijks wordt aangesproken.
Woensdag 11.15-11.45
Overline text
Let's solve your challenge together
Benelux's biggest digital commerce event with the best digital commerce speakers and suppliers.
Blogs
AI and E-commerce: hype or staying power?
Sustainability is more than a nice talk, you have to actually live it up
Subscribe to the newsletter
© Organisatie Groep Zuid
To top