PostNL – Onderweg naar duurzame en congestiearme stadslogistiek

WED 11:10 - 11:30

Lecture hall 11

Postnl

Als PostNL willen wij de favoriete én de meest duurzame bezorger van iedereen zijn. Op het vlak van milieu en klimaat staat de wereld voor een enorme uitdaging. Wij zijn ons als logistieke dienstverlener bewust van de impact die we hebben op klimaat, luchtkwaliteit en leefomgeving. Het groeiende stadsverkeer maakt het uitdagend om goederen snel en efficiënt te bezorgen. Ook het stijgende aantal online bestellingen zorgt er voor dat onze (stedelijke) vervoersbewegingen toenemen. De uitdaging is dus ook om tegemoet te komen aan de bezorgwensen van onze klanten en tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen.

Wij nemen onze verantwoordelijkheid en leggen de lat hoog in onze ambities voor een schoner klimaat en een betere leefomgeving. Dat verwachten klanten ook van ons. Maar er zijn nog veel onduidelijkheden. Wat wordt de omvang van toekomstige zero emissiezones en autoluwe zones? Wat is de impact op bewoners en het MKB in de binnenstad? Wat is de beschikbaarheid van emissievrije voertuigen en de benodigde laadinfrastructuur?

Op dit moment investeert PostNL volop in Stadshubs, Fietslogistiek, Pakket- en Briefautomaten en diverse pilots op het gebied van duurzame stadslogistiek. Wij hebben de ambitie om in 2025 in 25 steden emissievrij en congestiearm te bezorgen, conform de GreenDealZES. En in 2030 bezorgen wij in de Benelux 100% van onze post en pakketten emissievrij in de last-mile!

Om onze ambities te realiseren hebben we bij PostNL een visie op stedelijke logistiek ontwikkeld. Hierbij hebben we vijf pijlers geïdentificeerd om de toekomst van stadslogistiek verder vorm te geven. Benieuwd hoe wij verduurzamen? Bezoek de sessie!

  • Theme
    Logistics & fulfillment

    Of het nu onderdelen logistiek, aan-huis-leveringen of voorraadoptimalisatie betreft, een klant wil weten waar hij of zij aan toe is. Bezorgopties zijn een belangrijke factor bij de keuze van een consument voor de ene of de andere webshop. Duidelijkheid moet te allen tijde voorop staan. Daar hoort betrouwbare en real-time informatie bij. En natuurlijk hoort daar betrouwbare bezorging bij.