Mystery research toont aan: Social Media response bedrijven blijft een mega challenge!

THU 14:45 - 15:15

Lecture hall 5

Aanleiding
Veel bedrijven pushen hun brand via social media kanalen; is dit wel een juiste keus? Er blijkt vaak erg slecht of niet gereageerd te worden op vragen en opmerkingen van consumenten op die social media. Voor bedrijven betekent dit het verlies van leads en imago.  Voor consumenten irritatie en daling van het sentiment t.o.v. deze bedrijven.

Doel
Doel van het onderzoek is onderzoeken of en hoe bedrijven reageren op vragen en opmerkingen van consumenten via Instagram en Facebook. Beantwoorden bedrijven de vragen wel? En hoe snel doen ze dat en wat is exact de inhoud van die reacties? Zijn er call-to-actions? Is er opvolging? Dit onderzoek wordt voor de vierde maal gedaan in de vorm van mystery posting. Vanuit 50 werkelijk bestaande, actieve accounts heeft een honderdtal representatieve bedrijven uit hospitality, leisure en toerisme (front runners in social media inzet) concrete vragen gekregen via Facebook en Instagram.

Resultaat
Het onderzoek toont aan dat de response vanuit de bedrijven nog steeds laag is, consumenten krijgen nog steeds maar in 25% van de gevallen binnen de gewenste tijd antwoord! Op Instagram is het percentage non-response dramatisch hoog. Er is amper opvolging op leads, qua inhoud valt er veel te verbeteren en social media monitoring wordt te weinig op de juiste manier ingezet. Bedrijven lijken vaak meer bezig met het pushen van content dan met interactie. 'Automation', zombie-accounts en bots zorgen soms voor verrassende uitkomsten. Presentatie van een aantal tips aan de hand van best cases, worst cases en benchmarks uit dit onderzoek gedaan met de medewerking van 3e jaars eTourism studenten van Breda University a.s.

  • Theme
    Marketing & online advertising

    Marketing is opvallen. Dat doe gebeurt onder andere door advertising. Advertising is een onderdeel van marketing en behelst het aanprijzen van producten of een service door middel van reclame. Marketing is ook het meten van de behoeften van je klanten om zo verkoopt te bevorderen. Zo simpel kan het zijn, maar zo simpel is het is werkelijkheid natuurlijk niet. In de huidige online wereld vecht iedereen om een plekje en verandert er iedere dag wel iets.