Minder retouren & hogere winst door een datadriven productaanbod

WED 14:45 - 15:15

This is a 2023 presentation

Sinds 1875 voorziet ons familiebedrijf Omoda haar klanten van de beste schoenen. De klant staat in de winkel altijd centraal. De persoonlijke benadering heeft er mede toe geleid dat Omoda inmiddels tientallen winkels heeft en online actief is in meerdere landen. Sinds 2021, voegt Omoda hier online complete outfits aan toe. Binnen het digitale ecosysteem en complexe data landschappen liggen uitdagingen. Geautomatiseerde beslissingen maakt Omoda idealiter op basis van complete informatie en voorspellende inzichten.

Sinds 2018 werkt het data en performance marketing team van Omoda in één (multidisciplinair) team met specialisten van Dept Agency samen. Dit team centraliseert web-, klant-, verkoop- en product data in Google Cloud Platform, past machine learning toe om deze data te verrijken met voorspellend inzicht én gebruikt deze inzichten ook daadwerkelijk binnen online marketingactiviteiten.

De uitdaging voor Omoda als omnichannel fashion retailer, is het centraal stellen van de klant binnen het online kanaal én optimaliseren van de gerelateerde marketinguitgaven, met behoud van de persoonlijke benadering en inspirerende klantervaring die wij al bieden in onze winkels. In 2021 zijn we aan de slag gegaan met het bouwen van een geavanceerd model. Met als doel meer focus te geven aan producten die voor zowel Omoda als de klant het meest waardevol zijn. Dit doen we door op basis van vier factoren een berekening te maken en vervolgens categoriseren we deze scores in vijf categorieën. Uiteindelijk kunnen we per Google Ad campagne een apart target meegeven om prioriteiten te stellen en voorkeur te geven aan producten die de meeste waarde opleveren. Hiermee verlagen we de kans dat we onnodig geld uitgeven aan producten die niet gewild zijn.