Hoe kan de overheid meer waarde creëren met nieuwe data gedreven diensten?

THU 16:15 - 16:45

This is a 2017 presentation

We zien dat dienstverlenende activiteiten, zoals ouderenzorg op afstand, verzekeren, bouwtechnisch advies en transport drastisch kunnen worden geoptimaliseerd door slimmer gebruik te maken van sensordata, social mediadata of open overheidsdata. Wat kan de overheid hiermee?
 
De dienst innovatie is nu voornamelijk data gedreven
90% van al onze (economische) activiteiten zijn diensten. Businessinnovatie is in de kern service-innovatie en (big) data heeft hierin een cruciale rol. 
Voor de hand licht directe kostenbesparing door het optimaliseren van bestaande diensten kan worden gerealiseerd, maar interessanter is het realiseren van meer omzet of meer vertrouwen door het creëren van nieuwe diensten. 
 
We zien vooral steeds meer ontwikkeling van gepersonaliseerde diensten (op detailbehoefte gericht en in tijd en plaats gelokaliseerd) die elk moment (realtime) en met het juiste aanbod (voorspellend) kunnen worden aangeboden
Voorbeelden gepersonaliseerde diensten
•    Advertenties op websites speciaal voor jou
•    Medicijnen die exact passen bij je medische geschiedenis
•    Aanwijzingen op maat bij het zoeken naar een schuilplaats in geval van nood
•    Drankautomaat die persoonlijke drank levert