Hoe de grootste uitdagingen in B2B e-commerce getransformeerd kunnen worden in kansen.

THU 14:00 - 14:30

Lecture hall 4

Elke webshop heeft zijn uitdagingen. Vooral als het gaat om grote en complexe productcatalogi en personalisatie. Zo ook B2B platformen!

B2B shops hebben vaak een zeer grote productcatalogus met veel unieke SKU’s. Dit maakt het voor B2B shops uitdagend om een goede klantreis te kunnen bieden om het (vaak enorme) assortiment te kunnen ontdekken. Zo maak je bijvoorbeeld prijsafspraken met je klant of wil je niet dat alle producten voor iedere klant zichtbaar zijn, wat allemaal direct impact heeft op het product aanbod dat getoond wordt.

Maar ook COVID-19 heeft een grote impact gehad op de e-commerce wereld. Dit heeft gevraagd om een versnelde transformatie in de B2B markt. De klant verwacht steeds meer dezelfde ervaring, gemak en beleving als binnen de B2C markt. Dus betere vindbaarheid van je producten, betere gepersonaliseerde klantbeleving en een kortere time-to-market. Om dit te realiseren is impact maken en prioriteiten stellen key!

Impact maken op je conversiegroei doe je door het optimaliseren van je schapindeling. Ook binnen B2B is het van belang om na te denken over een slimme merchandising strategie en daarmee verschillende klantreizen binnen het product discovery proces te kunnen faciliteren. Stel prioriteiten, begin bij het fundament en zorg dat je search, filtering en sortering op orde zijn. Wist je dat zo’n 50% van je klanten binnen de B2B shop de zoekfunctionaliteit gebruikt?! Zorg er dan ook nog voor dat je hier de juiste resultaten onder legt dan zal je zien dat ook je omzet substantieel zal stijgen.

In deze presentatie vertelt Maiburg welke uitdagingen zij tegen zijn gekomen en hoe zij met enkele quick-wins een groei van meer dan 20% heeft weten te realiseren met behulp van Tweakwise.

Ook benieuwd hoe jij je B2B webshop verder kan laten groeien bezoek ons dan op de Webwinkel Vakdagen!