Een deep dive in intelligente marketing automation voor internationale bedrijven

WED 13:15 - 13:45

Lecture hall 6

Deployteq™

 

Sinds 2004 is eHealth Ventures Group met Dokteronline van een Nederlandse organisatie uitgegroeid tot een internationaal e-healthplatform voor iedereen. En daar zijn we trots op, maar door de groei lopen we ook tegen een aantal beperkingen aan. Alle transactionele, commerciële en single shot campagnes moeten nu opgemaakt worden in 15 verschillende talen. Dit gaat ontzettend belastend zijn voor de marketeer. Denk aan één foutje in de opmaak of een aanpassing die je 15 keer moet herstellen.

We kwamen met onze partner MandAd op het idee om een 'intelligent template' te maken.  Dit zorgt ervoor dat we maar 1 mail hebben voor 15 talen. Een email hoeft nu maar 1x gebouwd te worden, er wordt namelijk automatisch een connectie gemaakt tussen taal van de klant en de mail.

Daarnaast doet de intelligente template nog meer voor ons, namelijk Google Analytics UTM's automatisch aan de urls toevoegen waardoor we veel consistenter werken. We kunnen nu makkelijk A/B testen en quick mails sturen (alles is tenslotte in 1 mail)! En om het werk nog makkelijker te maken, wordt de content via een spreadsheet ingeladen. Dat bekent dat vertalers die bijvoorbeeld geen toegang tot het systeem hebben, wel gewoon de vertaling erin kunnen zetten. En een nieuw land toevoegen? Je plakt de content in het spreadsheet en je bent klaar!

Dit heeft ons een tijdwinst opgeleverd van 50% dat we nu eindelijk aan de slag kunnen met creatieve automation campaigns! En we zien een groei in onze omzet, omdat we met een juiste, consistente tracking alles nu beter kunnen volgen in Google Analytics en we eindelijk tijd hebben om te A/B testen en te segmenteren. Met de tijdswinst hebben we de campagne(s) ook intelligenter kunnen maken. Denk aan onze Prev. Prescribed Campaign (herhaal campagne) waar nu automatisch op persoonsniveau mails worden verstuurd op basis van de herhaal termijn van het product (verantwoordelijk voor 25% van de omzet en sinds de wijziging 150% gegroeid) en tagwolks die op basis van tags en aankoophistorie automatisch gevuld gaan worden.