Duurzame e-commerce als bedrijfsstrategie

WED 14:00 - 14:30

Lecture hall 8

Yumeko vindt dat het bedrijfsleven een leidende rol moet nemen in de verduurzaming van de samenleving. Bedrijven hebben in hun productieketens een maatschappelijke verplichting; de zorg voor de natuur, het voorkomen van overbelasting van de aarde, zorg voor dierenwelzijn en zorg voor de mensen die voor hen werken.

In deze WebWinkel Vakdagen presentatie verteld oprichter en CEO Rob van den Dool het inspirerende verhaal over de missie van zijn Yumeko: 'Change the World Sleeping". Onder zijn leiding groeide Yumeko uit tot een toonaangevende online speler en marktleider in duurzaam beddengoed.

Yumeko won verschillende duurzaamheidsprijzen en design awards, de Beste Webwinkel Award, diverse Gazellen Awards en werd de laatste twee jaar genomineerd in de CrossBorder top 30, de lijst met de snelstgroeiende Nederlandse bedrijven in de e-commerce branche in het buitenland.

Het bekende duurzame slaapkamer merk Yumeko maakt beddengoed en badgoed van de hoogste kwaliteit voor iedereen die het leven wat mooier en comfortabeler wil maken - en de wereld wat schoner en eerlijker. Want dat is hard nodig!

De missie van Yumeko is vertaald naar verschillende doelen met zowel directe als indirecte impact in een Theory of Change. Dit model vormt een belangrijk uitgangspunt voor het handelen van het bedrijf. Het model helpt bewust na te denken over de maatschappelijke bijdrage van activiteiten; welke verandering streven we na en hoe kunnen we nog meer impact bereiken?

In de wereld van 'slapen en baden' is namelijk nog veel verbetering mogelijk: nu is er een productieketen vol onmenselijke praktijken en onnodige vervuiling.

Wist u bijvoorbeeld dat minder dan 1% van al het beddengoed gemaakt is van biologisch katoen? En slechts 0,07% van het wereldwijde katoen een Fairtrade keurmerk heeft? Deze getallen geven de orde van grootte van het probleem aan.

De vervuiling door de katoenindustrie van bodem, grondwater en rivieren leidt onder tot een verlies van biodiversiteit en menselijk leed. In veel landen waar katoen wordt verbouwd zijn geen afspraken over arbeidsvoorwaarden zoals een minimumleeftijd of maximale werkuren. En voor producten waar dierlijk materiaal wordt gebruikt, zijn vaak weinig tot geen welzijnsstandaarden.

En dat is helemaal niet nodig. Yumeko gelooft dat het anders kan !

Yumeko is een social enterprise en stelt impact voorop. En natuurlijk willen we bewijzen dat we een duurzaam businessmodel kunnen bouwen. We zijn ervan overtuigd dat positieve maatschappelijke veranderingen in gang gezet kunnen worden door bedrijven en hun klanten. Door Yumeko en door รบ dus. Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de verandering.