De Toekomst van Communicatie in Shopping

THU 10:30 - 11:00

Lecture hall 2

In deze workshop neemt Peter Joziasse de deelnemers mee in de "Toekomst van Communicatie" in smart cities. Hij laat de stem van jongeren horen. Wat zijn hun dromen over veranderende "City Interactions", zoals winkelen, bezorgen, inchecken, parkeren etc.? Peter geeft hierbij inspirerende voorbeelden over augmented-reality, artificial-intelligence, face-recognition etc. En hoe zit het eigenlijk met jouw privacy?

Achtergrond.
Eind 2018 is Interact. Value: een meerjarig Interact for Good programma gestart over de Toekomst van Communicatie. We laten jongeren actief nadenken over waardevolle interacties tussen mensen onder invloed van de opkomst van slimme digitale technieken in een stad. We geven jongeren letterlijk een stem. We zeggen “ja” tegen inclusie & interactie.

Technologie verandert de manier waarop we leven, werken wonen, winkelen. Interact. Value: wil deelnemers op een positieve en actieve manier bewust maken van een veranderende toekomst. Veranderingen in technologische ontwikkelingen hebben namelijk effect op de communicatie in een samenleving. Techniek maakt in vele gevallen processen gemakkelijker. De vraag is echter tegen welke prijs? Zijn wij ons bijvoorbeeld bewust van gevolgen van automatisering met betrekking tot onze privacy en veiligheid?

Interact for Good sessies
In interactieve sessies wordt toegewerkt naar het verder brengen van ideeën (dromen) van jongeren door het inbrengen van vraagstukken van gemeentes, bedrijven en organisaties over specifieke interacties in een stad. We hebben hiervoor 100 City Interactions in de stad verzameld, zoals wonen, werken, winkelen, parkeren, inchecken, serveren, schoonmaken, eten, uitgaan, informeren, leren, maken etc etc.

Ter voorbereiding van sessies doet Interact. Value: research naar moderne technologische concepten. Deze worden beoordeeld op technische werking, menselijke waarden en de wijze van communicatie. De concepten worden in de sessies getoond ter inspiratie en om de eigen dromen verder te brengen. Inmiddels hebben we een uitgebreide database met inspirerende filmpjes over Virtual Reality, Augmented Reality, Artificial Intelligence, Bots, Speech, Face Recognition etc.

In een Interact for Good sessie geven we naast inspiraties ook mini-lezingen over o.a. de guest journey, de “privacy-convenience” discussie en over de rol van “machines” in communicatie. Belangrijk aspect van de sessie is het interactieve karakter. Jongeren bespreken hun ideeën en er word gediscussieerd over de wenselijkheid van bepaalde technologische oplossingen.

Via een standaard methodiek brengen wij toekomstdromen naar een hoger plan, waardoor er een stuk bewustzijn is ontstaan over waardevolle interacties. De uitkomsten vangen we in een digitale posterpresentatie met daarin de mooiste dromen van jongeren verwerkt. Tijdens de Webwinkel Vakdagen presenteert Peter Joziasse de eerste resultaten van de inspirerende dromen van jongeren. Tevens geeft hij diverse verrassende voorbeelden die de toekomst van communicatie in Shopping zullen veranderen.

De deelnemers krijgen een demo van de Interact for Good sessie en worden uitgedaagd om hun dromen te delen en worden gevraagd om hun eigen City Interaction vraagstuk te bedenken.... De jongeren geven graag hun stem!