Submitted by: Webwinkel Vakdagen

‘Verkopers profiteren van meer inzicht, maar moeten vooral nog meer hun verhaal vertellen’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 – De eigen verhuizing van Marktplaats CEO Annemarie Buitelaar leidde niet alleen naar een nieuw huis. Het in- en uitpakken van de verhuisdozen leidde ook tot een nieuw idee voor het handelsplatform. “We willen meer balans brengen in aan- en verkoop én verkopers aanzetten om nog meer hun verhaal te vertellen.”

Buitelaar start haar keynote met een persoonlijk verhaal. Op het moment dat ze zeven maanden zwanger is, verhuist ze vanuit het centrum in Amsterdam naar een huis met een tuin en een kelder buiten de stad. “Dat was een hele opgave. Misschien zegt het genoeg dat ik pas een jaar na de verhuizing onze kelder in dook om daar tientallen dozen aan een inspectie te onderwerpen.” Ze kwam er onder andere een vogelhuisje tegen en zette het – wie had anders verwacht – op Marktplaats.

Vogelhuisje leidt tot marktonderzoek

“Tot mijn verbazing was het vogelhuisje enorm snel verkocht. De koper gaf aan dat hij hier vaak naar zocht, maar merkte dat het aanbod erg beperkt was. Dat zette me aan het denken.” Op kantoor liet ze uitzoeken hoeveel vogelhuisjes er gemiddeld op Marktplaats stonden en hoeveel mensen een zoekopdracht naar het product deden. “Er bleek 96.000 keer in 2019 te zijn gezocht op het woord vogelhuisje. Dat vond ik best veel, maar het aantal aangeboden producten was lager, dus was er een onbalans zichtbaar.”

Onbalans in vraag-aanbod wegnemen

De onbalans in vraag en aanbod kan seizoensgebonden zijn, maar ook structureel. “Het is niet zo dat ik jullie in de zaal wil oproepen om massaal te ‘ontspullen’. Wat we bij Marktplaats wél meer willen gaan doen is verkopers inzicht geven in waar vraag naar is. Veel verkopers hebben meer voorraad dan ze online zetten en bij veel producten zijn er meer zoekopdrachten dan gedacht. Meer online plaatsen kan de onbalans wegnemen.” Het geven van meer inzicht aan verkopers is volgens de CEO slechts één van de 200 tot 220 veranderingen die het handelsplatform wekelijks doorvoert, maar het is wel een van de belangrijkste wijzigingen. “Een betere balans kan enorme kansen bieden!”

50.000 zakelijke verkopers

Het vertellen van een persoonlijk verhaal bij een product helpt enorm met de verkoop, stelt Buitelaar. Uiteraard aangevuld met inzicht in koopgedrag, data én direct contact met de klant. “Dat maakt verkopers – dus ook zakelijke – succesvoller.” Op het platform zijn inmiddels 50.000 zakelijke verkopers actief. Marktplaats heeft speciaal voor deze doelgroep bedrijfspagina’s gecreëerd. “Die stellen bedrijven in staat om direct antwoord te geven op vragen. Ze krijgen via die pagina’s ook inzicht in zoekgedrag van klanten en welke concurrentie er is. Wij zijn van mening dat we daarmee een ideale proeftuin zijn voor startende ondernemers.”  

‘Kopers twijfelen tussen nieuw of tweedehands’

Inzicht hebben in wat wel en niet werkt op het handelsplatform is nooit weg. Dat ziet ook Buitelaar zo, want Marktplaats ontdekt volgens haar zelf ook dagelijks zaken die beter of anders kunnen. “Zo weten veel kopers op ons platform voor ze hier komen nog niet of ze willen zoeken naar een nieuw of een tweedehands product. Het is de technologie, het verhaal bij een advertentie én het inzicht dat ervoor kan zorgen dat magazijnen leegstromen. Daar geloof ik heilig in.”

Eigen verhaal vertellen

In hoeverre is Marktplaats onderscheidend ten opzichte van platformen in het snel veranderende e-commercelandschap? Dat is wat Webwinkel Vakdagen 2020 dagvoorzitter Wijnand Jongen graag wil weten. “Ik zou ons niet met een reguliere webwinkel willen vergelijken. We bieden ondernemers veel kansen om hun eigen verhaal te vertellen en onderscheidend te zijn. Daarnaast staan we erom bekend om veel maatwerkproducten en refurbished artikelen te verkopen. Dat vereist een verkoopwijze die per product anders is en daarvoor hebben verkopers bij ons meer mogelijkheden dan in een webshop, is mijn overtuiging.”

Verdubbeling handelsplatformen

Op de vraag of de komst van Amazon angst inboezemt, is de CEO stellig: “We hebben het er al jaren over en het zal impact hebben. Toch neemt het aantal online transacties snel toe en daarom verwacht ik eigenlijk dat de huidige handelsplatformen misschien wel een verdubbeling van het aantal transacties laten zien in de komende tijd.” Buitelaar is van mening dat retailers er vooral voor moeten zorgen dat ze daar zijn waar klanten zich ook begeven. Tot slot benadrukt ze dat het van groot belang is om aanbod aan klanten aan te passen. “Technologie kan daarbij een grote hulp zijn, maar het moet wel een doel dienen. Ook verwacht ik niet dat technologie zomaar alle goede verkoopverhalen zal verdringen.”

Annemarie Buitelaar Marktplaats.nl Keynote Webwinkel Vakdagen

Add new comment