Submitted by: Webwinkel Vakdagen

‘We geven het platform voorrang en dat vereist een aantal aanpassingen en extra inzicht voor partners’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 –  ‘Samen het retaillandschap veranderen om het dagelijks leven van consumenten makkelijker te maken’. Dat is waar Huub Vermeulen de focus op legt. Bij dat ‘samen’ benoemt de CEO ook nadrukkelijk de verkopende partners op het bol.com platform. Die kunnen vanaf nu ook gebruik maken van next-day-delivery.

Vermeulen benadrukte al in 2019 tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen dat bol.com zich in rap tempo aan het transformeren is tot een platform waar ruim plaats is voor externe verkopers. “We geloven in de groei van bol.com als platform. Vorig jaar zei ik daarom al dat ik dacht dat het in 2020 het moment zou zijn waarop wij zelf minder zouden verkopen dan onze partners. Ik had het mis, het ging sneller. Vanaf medio 2019 zijn onze partners meer gaan omzetten.” En dus moet bol.com volgens Vermeulen een stapje extra gaan zetten voor deze partijen en voor de eigen klanten. “Dat doen we nu door 1-op-1 gesprekken te voeren met verkopers. We nemen ze bij de hand en helpen ze verbeteren.”

Samen met partners de winkel oppoetsen

Een jaarlijks terugkerend onderwerp in de agenda van het platform is het oppoetsen van de ‘winkel’. “Polish night is inmiddels een traditie. We poetsen zes tot acht weken voor kerst de winkel op, passen webwinkels en de content erop waar nodig aan. In 2019 hebben we een aantal klanten uitgenodigd om mee te doen. Zo zien ze hoe wij werken en wat belangrijk is om de verkopen te stimuleren. Het schept een band.” Op het platform staan 22 miljoen producten te koop voor gemiddeld 10 miljoen klanten. De feedback van klanten is volgens de CEO onmisbaar. “Voor wie maken we iets en waarop moeten we ons richten? Daarbij is feedback van levensbelang.”

Inzichten delen met verkopers

Bol.com staat voor een zuivere relatie met partners, wat betekent dat het platform niet wil concurreren met retailers die er actief zijn. “Het succes van verkopers is ook ons succes.” Om verkopers meer inzicht te geven in wat helpt bij het verbeteren van de sales, zette het platform een whitepaper online. Het initiatief is vergelijkbaar met wat Marktplaats doet richting klanten, zoals Annemarie Buitelaar (CEO) meldde tijdens haar keynote. Bol.com deelt nu inzichten over levertijden en de effecten ervan, het effect van prijzen op sales en wanneer klanten bestellen. Ook deelt het miskleunen en welke verbeteringen er op het platform zijn doorgevoerd.

‘Platform first’

“Onderdeel van het continue speuren naar verbeteringen is het zoeken naar witte vlekken in onze markt op basis van onder andere zoekwoorden. We weten waar bezoekers naar speuren en hebben een lijst gemaakt van de producten die we nog niet aanboden. Die lijst staat volledig los van waar onze eigen inkopers naar zoeken. Het platform voorrang geven heeft prioriteit, zeker bij dit soort nog niet eerder aangeboden producten.” Ook deelt bol.com steeds intensiever actiemomenten met partners, zodat zowel het platform als de partners scherp kunnen inkopen. “Tenslotte hebben we ook het prijsmechanisme, zoals bundelvoordeel, opengezet voor partners. Daarmee kunnen ze makkelijker meer leveren tegen lagere prijzen.” Het is dus platform first bij bol.com, stelt Vermeulen. Daarbij spelen API’s – voor het uitwisselen van data tussen IT-applicaties – een grotere  rol. “Het belang van goede afstemming neemt snel toe, de laatste releases moeten absoluut werken.”

Aanpassen commissiemodel

In de plannen voor 2020 zitten een aanpassing van het commissiemodel. Bol.com neemt afscheid van het principe dat het een lagere commissie vraagt voor dure producten dan voor goedkopere artikelen. Producten onder de twintig euro kunnen een commissieverlaging van dertig procent tegemoet zien. Het platform laat meer sponsored products toe in de overzichten met gevonden producten. “Het adverteren met een product is enorm versneld. Een verkoper kan met een eigen dashboard binnen één minuut zijn product integreren in de webwinkel en ontvangt continu inzicht en rapportages.”

Vandaag besteld, morgen in huis

Absoluut nieuw voor 2020 is dat niet alleen bol.com zelf voor alle eigen producten minimaal next-day-delivery aanbiedt. Vandaag besteld, morgen in huis is daarmee standaard, ook voor partners die de logistiek zelf verzorgen. “We hebben twee bezorgdiensten gevonden die ervoor zorgen dat dit mogelijk is. Dit geeft duidelijkheid aan de klant. Na verzending is in alle gevallen direct de track & trace gereed.” Bestelt een koper bij een partner iets vóór 18.00, dan verandert er niets. Partners die bestellingen tussen 18.00 en 00.00 ontvangen, kunnen deze ’s ochtends vroeg verwerken en via een same-day-delivery alsnog die dag leveren. Vermeulen: “Dat is uniek in Nederland.”

bol.com Keynote Webwinkel Vakdagen

Add new comment