Submitted by: Webwinkel Vakdagen

‘Sociale media worden persoonlijker, dus jij als bedrijf ook’

Model, influencer, internetondernemer én social media trendwatcher: de kleurrijke loopbaan van Lynn Quanjel is lastig in een paar woorden te vangen. Met een Instagram volgschare van 56.000 staat zij bovendien garant voor een overvolle lezingzaal op woensdagmiddag 29 januari. Quanjel deelt haar visie op de belangrijkste trends op social mediagebied. 

Na de afgelopen jaren haar sporen verdient te hebben als model en influencer, begint Quanjel samen met social media manager Chichi Zhang vanaf 2019 het consultancybureau Social Nomads. Hun missie is ‘om een brug te bouwen tussen bedrijven en influencers en zo het niveau van de digitale marketing in Nederland naar een hoger niveau te tillen.’

Niet alleen maar delen, delen, delen

En een van de trends die zij als eerste meegeeft is van een redelijk opmerkelijk niveau, namelijk: social media wordt eigenlijk steeds privater. Quanjel legt uit hoe dit volgens haar komt en wat je daar als bedrijf mee kunt doen. “Wat je de laatste jaren ziet is een duidelijk onderscheid tussen public en private social media. In de begindagen van Facebook zag je heel sterk dat mensen alles wilden delen. Tegenwoordig speelt heel veel zich in gesloten, private communities, af. Het afschermen van je social mediaprofiel is veel populairder geworden. Mensen willen niet alleen maar delen, delen, delen.”

Deze duidelijke trend zorgt er volgens Quanjel ook voor dat bedrijven hier adequaat mee om moeten gaan in hun social mediabeleid. Maar wanneer het men hier goed op inspringt, liggen daar zeker kansen: “Deze drang naar community feeling kun jij als bedrijf uitbouwen door jezelf juist wat meer op de achtergrond te houden. Respecteer de regels van de private channels door vooral niet te spammen. Het vergt misschien wat meer geduld, maar voor jou als merk is het heel waardevol om onderdeel te worden van een hechte community.”

Experimenteren is te leren

Een ander belangrijk punt dat Quanjel meegeeft is dat social media ruimte bieden om te experimenteren. “Het is wel belangrijk om te kijken wat bij jou als merk het beste past en waar jij je comfortabel bij voelt. Kijk hierbij ook naar je doelgroep en wat je uit wil stralen. Daarnaast is videocontent de afgelopen jaren alleen maar belangrijker geworden, en dan met name mobile first. Dat wil zeggen: verticaal gefilmde video’s die op smartphones optimaal tot hun recht komen.”

Voor die videocontent is er het afgelopen jaar nog een belangrijke speler bijgekomen, TikTok. De opmars van deze app, waarin korte muziekvideo’s van maximaal 15 seconden gemaakt kunnen worden, werd in no-time de meest geïnstalleerde app wereldwijd. En dat biedt kansen, althans voor sommige bedrijven: “TikTok heeft zeker potentie, maar het zijn veelal jonge gebruikers die de app installeren. Ook komt zo’n 60 procent van de gebruikers uit Azië. Bedient jouw bedrijf een jonge of Aziatische markt? Dan is het interessant om ook eens naar de mogelijkheden van dit medium te kijken.”

Met haar lezing geeft Quanjel een interessante blik op social mediatrends anno 2020. Volgens haar is er een grote behoefte aan meer menselijke, persoonlijke communicatie waarmee een hechte band met de klant opgebouwd kan worden. “Een actief social mediabeleid heeft alles te maken met branding. Zorg dat mensen je merk kennen en weten waar je voor staat en communiceer actief met creatieve, interactieve content. In het begin gaat het misschien wat langzaam, maar het opbouwen van duurzame relaties kost nu eenmaal tijd. Maar wanneer je eenmaal in die sweet spot zit, zul je merken dat je met social media een enorm hoge conversie kunt bereiken.”

Social Nomads lezing Webwinkel Vakdagen

Add new comment