Submitted by: Webwinkel Vakdagen

‘Het betaallandschap is nog steeds erg verouderd, dat ontneemt retailers veel inzicht’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 - Medio 2018 ging Adyen naar de beurs en daarmee nam de naamsbekendheid van de betalingsdienstverlener een enorme vlucht. Toch werkte het bedrijf op dat moment al voor onder andere Groupon en Ebay en Action Nike. De toekomst volgens Chief Commercial Officer (CCO) Roelant Prins? “Bijvoorbeeld transacties en loyaliteitsprogramma’s combineren.”

Adyen lijkt een jong bedrijf, maar bestaat toch al bijna 20 jaar en verwerkt de betalingen van miljoenen transacties, van zowel bricks als clicks en combinaties daarvan. “We maken onder meer Alipay beschikbaar in Europese winkels, iets waarmee retailers kunnen inspelen op de wens van vooral Aziatische toeristen”, vertelt Prins.

Ideeën pitchen

Het duurde even voor Adyen voet aan de grond kreeg en klanten zover waren dat ze met de startup in zee wilden gaan. Aan de ideeën van de onderneming lag het allerminst. “We hebben echt diverse ideeën gepitcht en zijn ermee de boer op gegaan om te zien of er in de markt behoefte aan was. Die behoefte was er wel, zeker vanaf 2006, 2007, maar we wisten de Amazon’s en de Nokia’s van deze wereld niet zover te krijgen in zee te  gaan met een startup.” Overigens was Adyen min of meer een doorstart van Bibit als payment service bedrijf, dat in 2004 werd overgenomen door Royal Bank of Scotland (RBS). “De grote bank wilde Bibit besturen, maar dat zorgde er ook voor dat de innovatie stopte.”

Conversieverbetering

Na de nieuwe start van de oprichters werd voet aan de grond gevonden bij enkele gamingbedrijven. “Ook startups, maar wel snelgroeiende en dat opende meer deuren. Wat we destijds – in 2008 – deden is betalingen integreren op één scherm. Dat leidde tot een enorme verbetering in de conversie.” Het bleek ook de gewenste ingang te zijn tot meer internationale markten.

Beter beeld van de klant

Inmiddels zijn Groupon, Spotify, Action, VanMoof, Alipay, Facebook, H&M, Nike en Ebay toegevoegd aan het klantportfolio. Met ruim 1.000 werknemers verdeeld over meer dan 20 kantoren beheert het bedrijf ruim 159 miljard euro aan transactievolume. “We focussen op de gebieden waar digitaal en fysiek samenkomen en willen complexiteit makkelijker maken met behulp van technologie.” Er valt volgens Prins op veel vlakken nog een wereld te winnen. Hij benoemt het te vaak niet slagen van creditcardtransacties. “Inmiddels hebben we een eigen banklicentie en verzorgen we niet alleen creditcard betalingen voor Facebook, maar helpen we ook Nike in winkels. “We willen een hulp zijn in de winkel. Wanneer dat lukt, ontstaat er voor de retailer een beter beeld van de klant.” 

Verouderd betaallandschap

De ambitie van Adyen is onveranderd gebleven. Daartoe is volgens de Chief Commercial Officer ook alle reden: “Het betaallandschap is nog steeds erg verouderd, voorzien van oude systemen met veel schillen. En juist die schillen beperken het inzicht dat transacties gebruikers kunnen geven.” Daarnaast staat het aspect ‘payments’ bij banken onderaan de pikorde: “Ze kunnen er te weinig mee verdienen.”

Opkomst ecosystemen

Prins verwacht dat de wereld zal toe bewegen naar een situatie waarin gebruikers kiezen voor het ene of het andere betaalplatform. “Dat noem ik ecosystemen. Ik verwacht niet dat één van de huidige grote spelers zelf een monopolie op dergelijke ecosystemen zal krijgen, niet in de komende twintig jaar.” Kijkend naar kansen, ziet de CCO vooral mogelijkheden in de combinatie van transacties én loyaltyprogramma’s. “Het toekennen van bijvoorbeeld punten gaat nu nog vaak heel klungelig. Een verkoper of verkoopster haalt pas na de betaling een kaart tevoorschijn. Waarom kent het systeem niet tegelijkertijd met de transactie punten toe? Daar zien we een mooie rol voor onszelf weggelegd.”

Tips

Tips voor retailers heeft Prins tenslotte ook. “Ik hoop dat ondernemers zich realiseren dat er nu heel veel manieren zijn waarop betalingen makkelijker zijn af te handelen. Daarnaast moeten retailers goed nadenken over de ambitie die ze hebben, als webwinkel, als bricks en zeker over hoe je als combinatie van bricks & clicks dankzij transacties meer zicht kunt krijgen. Denk na over de integraties die daarvoor nodig zijn.”

Adyen Keynote Webwinkel Vakdagen Roelant Prins

Add new comment