Submitted by: Webwinkel Vakdagen

‘Er zal altijd ruimte zijn voor moedige retailers die in hun eigen verhaal geloven’

Terugblik op de keynote sessies tijdens de Webwinkel Vakdagen 2020 - Roland Kahn heeft 280 winkels, investeert, omschrijft zichzelf als digibeet en ziet Amazon niet de volledige fashionmarkt overnemen. De ondernemer geeft tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen 2020 aan waar het volgens hem om draait in retail.

Van een ‘onooglijk’ winkeltje tot een fashion imperium. Een start met weinig voorraad, flexibiliteit maar bovenal oog voor de klant. Ondernemer en investeerder Roland Kahn benadrukt tijdens zijn keynote op de Webwinkel Vakdagen keer op keer dat die klantfocus én ondernemerschap hand in hand moeten gaan. Of Kahn bij de start van zijn carrière kon vermoeden dat vijftig jaar later dezelfde ingrediënten nog steeds de boventoon zouden voeren, is uiteraard de vraag. Wat hij zich wel heel goed realiseert is dat flexibiliteit en klantfocus nog steeds topprioriteit hebben én dat hij als ‘digibeet’ sommige aspecten van het zakendoen uit handen moet geven aan een andere generatie.

Geen grootspraak

Wie Kahn op een podium zet, krijgt een kleurrijk verhaal voorgeschoteld. Hij neemt de volle zaal mee vanaf het moment aan de start van zijn carrière dat hij zijn droom wereldkundig maakte. Hij was pas zeventien en menigeen grinnikte om zijn ambitie snel 4 winkels te willen openen. Recalcitrant als hij naar eigen zeggen is, verdrievoudigde hij het aantal winkels na dit gegrinnik. De huidige 280 winkels van zijn imperium geven aan dat zijn boodschap geen grootspraak was.

Veranderende rol online

IT, noch PoS-data, speelde in de jaren zeventig een rol bij het uitbreiden van een zaak. Vandaag de dag is dat volledig anders. Toch gebruiken ondernemers data nu ook bij het uitvinden van wat Kahn omschrijft als ‘het draait niet om hoe mensen iets zeggen, maar wat mensen zeggen’. “Bij e-learning is het niet anders, je leert van elkaar.” Dat het belang van IT enorm is toegenomen erkent Kahn ruiterlijk. “In 2012 was ik een succesvolle retailer, maar speelde online nog een kleinere rol. Ik was er op dat moment van overtuigd dat als je succesvol wilde zijn, je veel winst moest maken en iets opbouwen. Daarmee had ik het helemaal mis. Toch vraag ik me nu wel af of we niet doorschieten. Alles voor niets aanbieden kan niet het doel zijn. Moeten we pakketten gratis aanbieden? En hoe zit dat vanuit het oogpunt van milieubewustzijn?”

Social media awareness V&D

Coolcat ging failliet, werd door Kahn weer teruggekocht en in dezelfde periode probeerde hij ook V&D te reanimeren. Dat lukt op dit moment vooral online, mede dankzij de enorme klantendatabase en de bekendheid die de merken van het voormalige warenhuis nog steeds hebben. “Ook de social media awareness van V&D is enorm. We hebben jonge mensen een kans gegeven om hier online een succes van te maken, bijvoorbeeld door als merk in zee te gaan met platforms.”

‘Je bent als ondernemer geen wetenschapper’

Gevraagd naar tips voor andere retailers draait het vandaag de dag volgens Kahn vooral om continu uit te zoeken wat wel en niet werkt. “Je bent als ondernemer geen wetenschapper, je moet dingen laten gebeuren.” Onderscheidend vermogen als retailer en toegevoegde waarde leveren, start bij de focus op de consument. “Groeit je bedrijf, zorg dan voor niet teveel tussenlagen. deze lagen weten nooit wat er precies speelt en leiden tot een verkeerde ‘way of working’. Je moet relevant zijn en blijven, elke dag.”

‘Technologie is belangrijk, maar niet alles’

Online geld verdienen is voor retailers met een webshop nog niet eenvoudig. “Toch maken we met alle merken samen wel winst met online sales. We verwachten veel van onze eigen jonge techneuten en onze in-house AI-oplossing die we uitrollen.” Kahn verwacht ook dat Augmented Reality toepassingen voor bijvoorbeeld passpiegels toekomst hebben. “Technologie heeft absoluut de toekomst, maar er zal altijd ruimte zijn voor mensen die iets bijzonders doen. In welke vorm dan ook. Daarom geloof ik ook niet dat slechts twee spelers de markt gaan domineren. Ik verwacht ook niet dat de Amazon’s van deze wereld de overige fashionmarkt gaan wegconcurreren. Ik zie retailers die heel klantgericht werken of service verlenen én webwinkels in de toekomst prima samenwerken. Wie moed heeft, in zijn eigen verhaal gelooft én voeling heeft met de klant, zal altijd succes kunnen hebben.”

Keynote Roland Kahn Webwinkel Vakdagen

Add new comment