Submitted by: Webwinkel Vakdagen

Webwinkel Vakdagen dag 2: Amazon boezemt geen angst in - online is belangrijker dan webwinkels alleen

Wat de komst van Amazon betekent voor de keynote sprekers? “Je moet er een strategie voor hebben, uitzoeken wat je ermee kunt. Over dit soort marktbewegingen staat natuurlijk niets in de marketingboeken”, stelt Juul Manders, CEO van BALR. Dag 2 van de Webwinkel Vakdagen 2020 was opnieuw erg drukbezocht.

De naam van één van ’s werelds grootste retailers – Amazon – kwam erg vaak voorbij. Toch lijken retailers en serviceproviders in de Benelux eerder nieuwsgierig naar de effecten dan dat er angst is. Angst is er zeker niet bij Alibaba. Jack Peters, Business Development Director voor het VK, de Scandinavische landen en Nederland: “Als Alibaba zijn we een stuk groter als je kijkt naar het aantal transacties dat er op ons platform plaatsvindt. We zijn als bedrijf ook niet met Amazon te vergelijken. Wel lijkt het me verstandig dat je als retailer goed nadenkt over alle manieren waarop je klanten kunt bereiken. Webwinkels maken daar eigenlijk maar een klein deel van uit, je moet echt naar het totaalplaatje kijken, inclusief social media en entertainment. Ga ook eens naar China, daar lopen ze echt ver voor op Europa.”

‘Consumentenkanalen veranderen in businesskanalen’

Het verhaal van Alibaba sluit naadloos aan bij de presentatie van zowel BALR. als van Jan Saan, CTO van CM.com. Het bedrijf dat op 21 februari naar de beurs gaat. “Vooruit denken én nu al inspelen op ‘conversational commerce’, dat is wat ik ondernemers aanraadt om te doen. Consumenten staan immers nooit stil en zijn ze eenmaal gewend aan iets nieuws wat goed bevalt, dan balen ze ervan als het niet werkt.” Consumentenkanalen worden businesskanalen is zijn stellige overtuiging. WeChat, Facebook, Apple, ze werken alle aan platformen waarmee diensten die nu onder consumenten gemeengoed zijn, ook zakelijk hun intrede doen. “Start zelf ook, bijvoorbeeld klein met AI of ML, zorg dat het 100 procent juist werkt en rol het verder uit. Kijk wat er gebeurt, maar wees niet bang, mensen zullen altijd naar iets nieuws en goeds blijven zoeken.”

‘Online wereld groter dan velen denken’

De online wereld is – kijkend naar aantallen views – al veel groter dan menigeen denkt. Dat is ook waarover Juul Manders van BALR. zich kan verbazen. “Het kostte Nike een paar jaar om in te zien hoe belangrijk ons platform 433 voor hen kan zijn. Als er inclusief ‘online terugkijken’ 5,5 miljoen mensen naar Boer zoekt Vrouw kijken, dan vinden we dat veel en schrijven ze erover in de mainstream media. Maar bij 433 hebben we alleen al 40 miljoen volgers en 2,5 miljard views per maand! Social media is veel groter en belangrijker dan velen denken, het is een pure vorm van relatiemanagement.” Manders verwacht wel dat bedrijven als bol.com en Coolblue het lastig gaan krijgen, voor zijn eigen platformen kent hij geen angst: “We wilden een eigen bereik creëren, dat is gelukt. Het lijkt soms wel of een platform als Instagram voor ons is gemaakt.”

Marktplaats zet in op verhalen

In de keynote van Marktplaats lag de nadruk op de verhalen die verkopers te vertellen hebben. “Prijs is echt niet alles”, stelt Annemarie Buitelaar. Nederlands’ grootste handelsplatformen – met dagelijks gemiddeld 11 miljoen advertenties en dagelijks 200.000 kopers en verkopers die elkaar vinden – wil daarom verkopers meer mogelijkheden bieden om hun persoonlijke verhaal te vertellen. “Aanvullend willen we meer doen om de onbalans in aanbod en vraag te verkleinen. Dat willen we doen door verkopers meer inzicht te geven in trends, maandelijkse overzichten, data en door vragen te beantwoorden. Ik geloof daarnaast heilig in de combinatie van technologie, een verhaal en inzicht in wat wel en niet werkt. Ook als je een tweedehands vogelhuisje verkoopt.”

Vandaag besteld morgen geleverd nieuwe standaard bij bol.com

Huub Vermeulen, algemeen directeur van bol.com wist meer bezoekers de keynotezaal in te leiden dan er stoelen stonden. Bol.com heeft een transitie doorgemaakt naar een platform-first strategie. Vermeulen meldde in 2019 nog op de Webwinkel Vakdagen dat hij verwachte in 2020 meer transacties van externe verkopers op het platform te hebben dan eigen transacties. Dat omslagpunt werd al in de zomer van 2019 bereikt. “En de groei neemt steeds sneller toe. Dat vinden we fantastisch, want we moeten er toch samen voor zorgen dat de retail zo verandert dat we het dagelijks leven van mensen makkelijker maken.” Nieuws had Vermeulen ook in petto. Bol.com past het commissiemodel aan. De commissie voor producten onder de 20 euro neemt af met 30 procent. “Maar het echte nieuws is dat ‘vandaag besteld, morgen in huis’ de nieuwe standaard wordt. Ook voor onze partners die de logistiek zelf willen verzorgen. Daarvoor hebben we afspraken gemaakt met twee vervoerders. Tot 18.00 uur kunnen onze partners het op de standaardwijze zelf doen. Orders die tussen 18.00 uur en 00.00 uur binnenkomen, kunnen ondernemers ’s ochtends afhandelen en verwerken we als same-day-delivery.”

Alibaba CM Balr 433 Marktplaats.nl bol.com

Add new comment