Submitted by: Webwinkel Vakdagen

“We zien betalingen als een revenue driver in plaats van een commodity”

In de muziek wordt weleens gezegd dat wanneer men jazz kan spelen – puur vanwege de complexiteit – je alles kan spelen. Een dergelijke gedachte heerst ook bij Adyen: “Als je het beste complete betaalplatform voor bedrijven uit Silicon Valley kan maken, dan kun je het voor iedereen maken.” Dat is precies wat het Nederlandse betaalplatform Adyen heeft gedaan. Met klanten als Uber, L’Oréal en eBay kan gesteld worden dat Adyen met succes de groten der aarde bedient. Volgens Floris Jochemsen, Head of Sales bij Adyen, is dat echter niet waarom het bedrijf heeft gekozen om hoofdsponsor van de Webwinkel Vakdagen te worden.

Adyen werd in 2006 opgericht door onder andere Pieter van der Does en Arnout Schuijff. In die tijd bestond het betalingslandschap uit een wirwar van betaalsystemen, gebouwd op een verouderde infrastructuur. Na de verkoop van Bibit, hun vorige bedrijf, wilden de ondernemers nogmaals een betalingsplatform bouwen. “Adyen is Surinaams voor opnieuw beginnen. We wilden alles in-house ontwikkelen, zonder afhankelijkheden van derde partijen en in samenwerking met de grootste partijen, daar is heel bewust voor gekozen”, legt Floris uit.

Als Head of Sales is Floris commercieel verantwoordelijk voor het groeisegment Nederlands MKB: het mid-market segment. “Vorig jaar zijn we een nieuwe richting ingeslagen. Het is nu ons doel om samen met MKB-bedrijven zowel online als offline te groeien. Dat doen we met gespecialiseerde teams, aanwezigheid op lokale evenementen en een Nederlandstalige website.”

De kracht van Adyen

De kracht van Adyen is dat het een totaaloplossing biedt. Zo faciliteert het platform de verwerking van online, mobiel en betalingen in fysieke winkels op één platform. Daarnaast onderscheidt Adyen zich ook door voorop te lopen met het implementeren van nieuwe wet- en regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan de recent ingevoerde Payment Services Directive (PSD2). “Ook leveren de meeste betalingsverwerkers alleen het technische aspect, de rest wordt uitbesteed aan derden. Wij doen dat niet: Adyen is een tech-bedrijf met een banklicentie waardoor wij ook fungeren als financieel platform”, aldus Floris. “Dit is van enorme toegevoegde waarde voor Adyen’s merchants (klanten, red.): omdat we ook een financieel platform zijn kunnen we onze merchants snel uitbetalen, resulterend in snelle uitbetalingen. De banklicentie gebruiken we om merchants de voordelen te bieden die banken ook hebben: zo kunnen we klanten de inkomsten van hun volledige verkoopdag direct uitbetalen, ongeacht verschillen in betaalmethodes.”

Zoals je misschien tussen de regels door leest staat de klant centraal voor Adyen. Floris: “Onze nieuwe merchants worden de eerste drie maanden intensief begeleid zodat alles na deze periode soepel verloopt en zij het Adyen platform volledig kunnen benutten. Daarnaast stelt Adyen zich niet op als een serviceprovider, maar als een groeipartner. De verhouding tussen merchants en Adyen is gebaseerd op partnerschap. Door betalingen niet meer als een zorg maar als revenue driver te zien, helpen we onze merchants te groeien.”

'The total experience’

Adyen heeft trends in het betalingslandschap snel in het vizier. Floris: “We zien ontwikkelingen snel opkomen. Zo ontstaan er nieuwe betaalmethodes zoals digitale wallets en verdwijnt het gat tussen online en offline betalingen door omnichannel shopping. Dat betekent dat Adyen de totale ervaring biedt: als een product in een fysieke winkel niet op voorraad is, moet je meteen online kunnen bestellen en in de winkel nog kunnen betalen. Tot slot zien we dat personalisatie, klantbetrokkenheid en klantgemak enorm in opkomst zijn. Het vraagstuk hoe wij klanten meer met hun merk kan laten doen is enorm belangrijk. Een frictieloze betaling is daar een cruciaal onderdeel van, want als de klant in het check-out proces vast komt te zitten raak je deze kwijt.”

Hoofdsponsor

Adyen bouwt functionaliteiten altijd met oog op schaalbaarheid. Dat wil zeggen dat alles voor alle klanten beschikbaar moet kunnen zijn. “We hebben in die zin een open source platform waarin alle functionaliteiten beschikbaar moeten zijn voor iedere klant: dat is ook wat ik bedoel met schaalbaarheid.”

Dat wil dus zeggen dat oplossingen voor merken zoals Uber ook beschikbaar zijn voor bedrijven uit het middensegment. Floris: “We hebben samen met onze enterprise merchants een betaalplatform ontwikkeld dat aan al hun eisen voldoet, en ook veel voordelen heeft voor de MKB’er”.

Dat is ook de reden dat Adyen dit jaar hoofdsponsor is van de Webwinkel Vakdagen. “We willen aan Nederlandse bedrijven laten zien dat Adyen ook voor hen de beste oplossing heeft. Onze technologie is niet alleen gebouwd voor de Uber’s en Facebook’s van de wereld. Iedereen kan ons platform gebruiken om te groeien.”

Wat Adyen zal laten zien tijdens de WWV

Omdat Adyen dit jaar hoofdsponsor is, pakt het bedrijf uit. Floris: “We gaan veel doen! Op onze stand demonstreren wij onze producten zodat de bezoekers van de WWV zelf kunnen ervaren hoe ons systeem werkt. Bezoekers kunnen ook altijd langskomen om advies in te winnen over betalingen, check-out optimalisatie, klantherkenning, shopper inzichten en hoe door middel van payments succesvol te zijn in het omnichannel landschap. Daarnaast zal Roelant Prins, wereldwijd verantwoordelijk voor alle commercie en al sinds het begin bij Adyen, in de keynote zaal een presentatie geven over het ontstaan van Adyen en inzichten geven in het snel veranderende retail landschap.”

Adyen hoopt bezoekers te ontmoeten die op zoek zijn naar een betaalplatform dat helpt om hun bedrijf te laten groeien. “Of dit nou gaat om alleen een webshop of winkel, op lokaal of internationaal niveau, wij kunnen je helpen de volgende fase te bereiken door betalingen als een revenue driver in plaats van een commodity te zien.”

Adyen Payment

Add new comment