21 JANUARI 2013

SEOshop zoekt programmeurs, designers en partners

Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2012 presenteerde webwinkelsoftware leverancier SEOshop haar API, die programmeurs de mogelijkheid geeft om koppelingen te leggen tussen een webwinkel en externe software, zoals boekhoudpakketten, voorraadsystemen, kassasystemen en klantenservice systemen. Dit jaar presenteert SEOshop haar vernieuwde eCosysteem, de App Store en de Theme Store. Dit geeft programmeurs, designers en partners de mogelijkheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van SEOshop en mee te verdienen aan het succes van de software. “Ik verwacht dat dit jaar met name veel programmeurs, die geïnteresseerd zijn in het maken van een app voor ons platform, onze stand op de Webwinkel Vakdagen zullen bezoeken”, zegt Partner Manager Hendrik Nuyens van SEOshop.

Het SEOshop eCosysteem: API, App Store en Theme Store

De SEOshop API is een technische communicatielaag die synchronisatie middels XML en JSON mogelijk maakt. Hierdoor kunnen ontwikkelaars koppelingen bouwen tussen een webwinkel en externe software. De API geeft de mogelijkheid om gegevens in te voeren, uit te lezen, te wijzigen en te verwijderen. Dit kan allemaal zonder de broncode van het platform zelf aan te passen. “Dit maakt het veiliger dan programmeren op open source software”, zegt Nuyens. “We zijn een closed source platform, maar dankzij de API zou je bijna kunnen spreken van een ‘open closed source’ e-commerce platform”. Programmeurs kunnen zelf kiezen hoe ze de koppeling aanbieden; er kan een koppeling gemaakt worden voor een individuele klant die bijvoorbeeld zijn webwinkel wil synchroniseren met zijn voorraadsysteem, maar de koppeling kan ook aangeboden worden als app in de SEOshop App Store. Op die manier wordt deze beschikbaar gesteld aan ruim 2500 SEOshop webwinkeliers. Over iedere verkochte app verdient de programmeur een commissie van SEOshop. “Ons partner programma richt zich op maatwerk bedrijven die ervaring hebben met het maken van koppelingen, maar is ook zeer geschikt voor freelance programmeurs en designers”, aldus Nuyens. Om partners bekend te maken met het platform en de API organiseert SEOshop Hackathons. “We hebben nu drie Hackathons georganiseerd en de genodigden waren zeer enthousiast over de mogelijkheden. In de nabije toekomst hopen we voldoende aanmeldingen te ontvangen om deze Hackathons maandelijks te kunnen organiseren”.

Daarnaast heeft SEOshop een developer center gelanceerd waar uitgebreide informatie over de API en de Template Editor te vinden is. De Template Editor geeft designers de mogelijkheid om het design van een webwinkel volledig aan te passen. Ook kunnen designers dankzij de Template Editor zelf templates voor webwinkeliers ontwikkelen en deze aanbieden in de Theme Store. “Designers zijn een belangrijke groep partners. We werken niet alleen samen met freelancers, maar ook met maatwerk bedrijven die zich volledig willen richten op het design en zich geen zorgen willen maken over het technisch platform. Hierdoor kunnen zij een maatwerkproject sneller opleveren, wat leidt tot lagere kosten voor de eindgebruiker terwijl de maatwerkspecialist meerdere projecten kan aannemen. Een win-win situatie dus”, concludeert Nuyens.

Het SEOshop eCosysteem

Gerealiseerde Apps

Recentelijk voegde ROBIN haar services toe aan de App Store van SEOshop; een gratis app om de service te proberen en een betaalde app. ROBIN helpt kleine en middelgrote webwinkels bij het bieden van een goede klantenservice. Met een mobiele versie en native apps voor iPhone en iPad kunnen webwinkeliers vragen van hun klanten overal beantwoorden, dus ook in de trein of 's avonds op de bank. “De koppeling bouwen is zeer goed te doen omdat de API logisch is opgezet, goed gedocumenteerd is en snel werkt”, stelt Patrick Speijers, CEO van ROBIN. "We zien de App Store als een belangrijk verkoopkanaal voor ROBIN. Onze verwachting is dat zeker 50% van de SEOshop-klanten in 2013 de app in gebruik zal gaan nemen. SEOshop-klanten die de app activeren kunnen bij het lezen van een klantenbericht direct alle bijbehorende orderinformatie, pakbonnen en facturen inzien die bij de klant horen. Dat levert naast waardevolle informatie ook een tijdsbesparing op”, besluit Speijers.

Naast ROBIN werden ook Yuki en Twinfield als app toegevoegd. De Yuki app zorgt ervoor dat verkoopfacturen automatisch worden doorgestuurd naar het boekhoudpakket Yuki. De koppeling voor verkoopfacturen levert gebruikers van het Yuki boekhoudpakket een flinke besparing op; klanten betalen in plaats van € 0,68 per factuur maar € 0,10 per factuur. De SEOshop Twinfield extensie ondersteunt het doorsturen van facturen met alle ordergegevens vanuit SEOshop naar Twinfield. Het verstuurt bijvoorbeeld de productnaam, productcode, hoeveelheid en prijs. Ook kortingen en verzendadres kunnen verstuurt worden. Alle administratieve handelingen worden zo tot een minimum beperkt.

“Daarnaast werken we samen met een nieuwe partner aan een mobiele app waarmee webwinkeliers hun webwinkel vanaf hun smartphone kunnen beheren”, zegt Hendrik Nuyens. “Hiermee spelen we in op de veranderende behoefte van onze klanten in 2013. Mobile commerce is niet meer weg te denken. We zijn zeer enthousiast over deze ontwikkelingen en kijken uit naar alle nieuwe samenwerkingen die we in 2013 hopen aan te gaan”.

SEOshop Platinum Sponsor van de Webwinkel Vakdagen

Evenals vorig jaar is SEOshop Platinum Sponsor van de Webwinkel Vakdagen en zal met een stand aanwezig zijn (stand A46). De stand wordt gedeeld met maatwerk specialist en partner eFusion en ook ROBIN zal aanwezig zijn om vragen over haar ervaring met de App Store en API te beantwoorden. Waneer u nu al vragen heeft over het partner programma van SEOshop, kunt u contact opnemen via 020 – 820 23 91 met Hendrik Nuyens. U kunt zich ook als partner aanmelden via de partner site van SEOshop. Hier vindt u ook meer informatie over de SEOshop Hackathon.



MELD U GRATIS AAN
Vind antwoord op al je e-commerce vragen door meer dan 100 lezingen en 200 toonaangevende aanbieders.
Mis het niet!

Aanmelden als bezoeker
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Altijd het laatste nieuws over de beurs en de e-commerce branche!



PLATINUM SPONSOR
GOLD SPONSOR
MEDIAPARTNER
Juice BV Mijnwebwinkel PostNL Copernica Marketing Software Zeo
Logistiek Totaal PIM Online Retailer MarketingTribune De Nieuwe Zaak IAB Nederland DDMA Emerce Frankwatching SocialMedia.nl Customer Talk Internetbureau Bestebroer Webwinkel Weblog RetailTrends Marketingfacts Twinkle Traffic Builders zoekmachinemarketing Textilia