10 JANUARI 2013

Local SEO voor webwinkels

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Zoals ieder jaar staan de maanden december en januari voor veel e-commerce en marketing blogs in het teken van terug kijken en vooruit blikken. Dit is voor de SEO blogs niet anders. Kijkend naar de veranderingen in 2012 en de trends voor 2013, wordt ‘local SEO’ veel genoemd, maar wat houdt dit eigenlijk in en hoe kunnen webwinkels hier van profiteren?



Wat is local SEO?

Bij SEO ligt de focus op het verkrijgen van meer conversies door goed vindbaar te zijn in de niet betaalde resultaten van zoekmachines. Dit geldt ook voor local SEO, met als verschil dat je bij local SEO niet overal goed vindbaar hoeft te zijn. Zo richt je je met local SEO alleen op de regio waarin je actief bent. Alle richtlijnen die voor SEO gelden, zoals relevante content en kwalitatief hoogwaardige links, gelden ook voor local SEO. Daarnaast zijn er een aantal factoren die specifiek voor local SEO gelden.

In de niet betaalde zoekresultaten van Google kom je twee soorten lokale resultaten tegen. De eerste zijn de resultaten, waarbij een combinatie van een pagina van je website (of webwinkel) met je lokale Google+ pagina getoond wordt. Deze resultaten bevatten ook een verwijzing naar de locatie van de vestiging in Google Maps.



Daarnaast zijn er nog de lokale resultaten die onopvallend tussen de landelijke resultaten zijn gezet. Dit zijn resultaten zonder een verwijzing naar Google+ local en Google maps. Sinds februari 2012, toen Google de Venice update heeft uitgerold, worden deze resultaten op basis van je zoeklocatie tussen de landelijke resultaten gezet.

De onderstaande drie resultaten worden getoond bij een zoekopdracht naar ‘matras kopen’ met als ingevulde locatie (onder zoekhulpmiddelen in Google) ‘Utrecht’. Het eerste resultaat bevat het woord ‘Utrecht’ in de title, meta description en de URL, dit is dus duidelijk een lokaal resultaat. Het tweede resultaat is landelijk en wordt ook bij de zelfde zoekopdracht in andere steden getoond. Het derde resultaat bevat niet het woord ‘Utrecht’ in de title, meta description en URL. Op de pagina zelf staat echter wel het adres van een vestiging in Utrecht genoemd. Daarnaast kom ik dit resultaat in andere steden niet tegen. Het laatste resultaat is dus ook lokaal.



Hoe profiteren webwinkels van local SEO?

Voor veel online retailers is het lastig om met local SEO aan de slag te gaan, omdat ze naast de webwinkel geen fysieke vestigingen hebben. Wanneer je zowel een fysieke vestiging als een webwinkel hebt, biedt dit echter ontzettend veel kansen. Zo geeft local SEO je de mogelijkheid om relatief makkelijk goed vindbaar te zijn op top keywords. Bovendien ligt de kans op meer conversies in deze regio ook hoger, omdat de naamsbekendheid en nabijheid van je fysieke vestiging de betrouwbaarheid van je webwinkel vergroten.

Ook neem je het bij local SEO in veel gevallen op tegen websites van lokale ondernemers die niet het maximale uit SEO halen. Dit vergroot dus de kans om lokaal goed vindbaar te zijn. Om een zo optimaal mogelijk resultaat uit local SEO te halen, is een meer uitgebreide local SEO strategie noodzakelijk. Omdat veel websites nog niks met local SEO doen, kun je vaak al veel winst behalen, door te zorgen dat je aanwezig bent. Hieronder staat in twee stappen uitgelegd hoe je dit doet:

Stap 1: Maak een unieke pagina per vestiging

Zorg dat er in je webwinkel een unieke pagina voor iedere vestiging aanwezig is. Maak vervolgens de pagina’s relevant voor je belangrijkste keyword(s) in combinatie met de plaatsnaam van de vestiging. Dit doe je door het keyword en de plaatsnaam in de verschillende content elementen van de pagina te verwerken. Hierbij kun je denken aan de URL, title, meta description, H1 en content van de betreffende pagina. Ook is het belangrijk dat je de adresgegevens van de vestiging op deze pagina noemt. Indien mogelijk maak je deze op met microformats of microdata.

Deze basis optimalisatie is vaak al voldoende om als lokaal resultaat met je website goed vindbaar te zijn. Vergeet bij het maken van deze pagina niet na te denken over wat het doel van pagina is. Wil je bezoekers informeren door adresgegevens en openingstijden te tonen? Of wil je bezoekers juist overhalen om in de webwinkel te converteren. In het laatste geval is het ook verstandig om al een deel van het assortiment te tonen of in ieder geval een uitnodigende en opvallende call-to-action te tonen die naar de sales funnel leidt.

De pagina per vestiging in je webwinkel draagt bij aan een betere vindbaarheid op zoekopdrachten, waarvan Google denkt dat ze mogelijk een lokale intentie kunnen hebben.





Stap 2: Maak een lokale Google+ pagina per vestiging

Afgelopen mei heeft Google alle Google Places pagina’s verplaatst naar Google+ local. De meeste bedrijven staan in Google+ local vermeld. Er zijn echter nog wel veel bedrijven die hun vestiging nog niet geverifieerd hebben bij Google. Door je vestingen te verifiëren, heb je de mogelijkheid je lokale Google+ pagina zelf aan te passen. Zo kun je een beschrijving van de betreffende vestiging geven en categorieën invullen die voor de betreffende vestiging relevant zijn.

Door je lokale Google+ pagina correct en zo volledig mogelijk in te vullen, verbeter je de vindbaarheid van deze pagina in de zoekresultaten van Google.

Probeer na het invullen van de gegevens op je lokale Google+ pagina, de pagina ook te voorzien van een aantal recensies. Hier kun je mee beginnen door een aantal vaste klanten te vragen een recensie te schrijven. Op de onderstaande afbeelding is één resultaat te zien met recensies en één zonder recensies. De recensies verbeteren niet alleen je vindbaarheid, maar ze dragen ook bij aan een hogere CTR.





Het doel van een geoptimaliseerde lokale Google+ pagina is een goede positie behalen in de lokale zoekresultaten van Google met je website in combinatie met je lokale Google+ pagina.

Door webwinkels voor local SEO te optimaliseren, kun je dus op een eenvoudige manier meer winst uit je campagnes halen. En dat maakt de integratie van local SEO in je SEO strategie, erg belangrijk voor online retailers met een fysieke vestiging naast hun webwinkel. Afhankelijk van het resultaat dat je met deze twee stappen behaald, en de potentie die er dan nog ligt voor local SEO, kan er een vervolg worden gegeven aan de optimalisatie van local SEO. Met deze twee stappen is dan in ieder geval de basis gelegd.

Blog door:




Jerrel Arkes, SEO Specialist bij De Nieuwe Zaak e-Commerce marketing







MELD U GRATIS AAN
Vind antwoord op al je e-commerce vragen door meer dan 100 lezingen en 200 toonaangevende aanbieders.
Mis het niet!

Aanmelden als bezoeker
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Altijd het laatste nieuws over de beurs en de e-commerce branche!



PLATINUM SPONSOR
GOLD SPONSOR
MEDIAPARTNER
PostNL Zeo Juice BV Copernica Marketing Software Mijnwebwinkel
PIM IAB Nederland Internetbureau Bestebroer Emerce Online Retailer SocialMedia.nl Marketingfacts Frankwatching Traffic Builders zoekmachinemarketing Textilia De Nieuwe Zaak Logistiek Totaal RetailTrends Twinkle MarketingTribune Customer Talk Webwinkel Weblog DDMA