18 JANUARI 2013

Copernica over e-mailmarketingtrends in 2013

E-mailmarketing is voor webwinkels een belangrijk kanaal om in contact te komen met relaties. Copernica biedt marketingsoftware voor e-mailmarketing, websites, mobiel en automatische campagnes. Al voor de derde keer is Copernica als Goldsponsor verbonden aan de Webwinkel Vakdagen.

We praten met Michael Linthorst, Managing Director, van Copernica over de toekomst van e-mailmarketing.

Wat zijn in vogelvlucht de trends en ontwikkelingen in e-mailmarketing voor 2013?

In 2013 zal zo’n 50 tot 75% van de e-mails geopend worden op mobiele apparaten. Omdat je klanten overal en op elk tijdstip hun e-mail openen, is het belangrijk dat je hier als marketeer op inspeelt en je templates en nieuwsbrieven “responsive” maakt.

Daarnaast zien wij ook steeds meer organisaties de kracht van event driven e-mailcampagnes ontdekken. Bijvoorbeeld op basis van aankoopgedrag, klikgedrag of andere triggers vanuit je webwinkel gerichte en persoonlijke e-mails verzenden. Onze software is hiervoor de perfecte tool. Omdat Copernica makkelijk te koppelen is aan verschillende webshopplatforms zoals Magento en hybris, kunnen webwinkeliers ook alle data vanuit die platformen gebruiken voor gerichte en persoonlijke communicatie.

Waar laten veel webwinkeliers kansen liggen? Heb je een advies voor hen?

Data is relevantie! Wat ik zie is dat veel webwinkeliers nog veel te weinig doen met alle data die zij binnenkrijgen. Sommigen zijn zich soms onbewust van wat ze met die data kunnen.
Om maar een idee te geven, een klant van ons kwam er pas achter dat hij per dag zo’n 150 achtergelaten winkelwagentjes in de webwinkel had op het moment dat we samen de data bekeken. Data waarmee hij vanuit Copernica in enkele stappen efficiente abandoned shopcart campagnes kan opzetten. Ik wil webwinkeliers daarom adviseren vooraf goed te bepalen welke data je gaat verzamelen en waarvoor je die data inzet.

Jullie geven tijdens de Webwinkel Vakdagen een lezing. Wat kunnen bezoekers daarvan verwachten?

Mijn collega Michael Heering geeft een presentatie waarin hij ongeveer 10 belangrijke e-mailmarketingtips voor webwinkeliers voor 2013 benoemt. Dat varieert van tips over vormgeving van je e-mail tot het efficiënt gebruik maken van de data die je verzamelt. Voor zij die er niet bij zijn kan ik alvast een tipje van de sluier lichten. Tip 1 gaat in op de mobiele trend waar ik het eerder over had. Gebruik responsive design bij het opmaken van je e-mails. Dat houdt in dat je media queries gebruikt voor het toevoegen van stijl aan je e-mail. Je zorgt er daarmee niet alleen voor dat je e-mails op zowel desktops als mobiele apparaten te lezen zijn, je draagt ook bij aan een verbeterde user experience.

Wat bedoelen jullie met jullie slagzin ‘Hogere conversie en meetbare campagnes’?

Zoals ik al eerder aangaf: Data is relevantie! Webwinkeliers kunnen binnen Copernica werkelijk alle data over hun klant opslaan. Dat kan gaan van standaardgegevens tot producten in een achtergelaten winkelwagentje, maar ook alle orders die een klant vroeger heeft verricht. Zo sla je bijvoorbeeld gemakkelijk de datum van laatste aankoop op. Dit soort data gebruik je binnen Copernica om bijvoorbeeld winback-campagnes op te zetten: e-mails die je verstuurt wanneer iemand gedurende 6 maanden of langer geen aankoop meer heeft verricht. En dankzij onze follow-up manager kan dat ook volledig automatisch.

Wat zijn de plannen van Copernica in 2013?

2013 staat voor Copernica volledig in het teken van groei. We zitten sinds kort in ons nieuwe pand in Amsterdam op De Ruyterkade van waaruit we zowel de Nederlandse als de internationale markt bedienen. We trekken ook continue nieuwe talenten aan die deze groei mede mogelijk maken.

Wat verwachten jullie van de Webwinkel Vakdagen?

Dit is ondertussen de derde editie dat we op de Webwinkel Vakdagen staan als Gold Sponsor. We hebben het evenement de voorbije drie jaar sterk zien groeien en verwachten daarom dit jaar ook weer een succesvolle en drukke editie mee te maken. Copernica staat met vier van onze partners op de stand: Anchormen, Digitalbits, Exxtra en Redhotminute. Vorige beursedities bleek deze formule goed te werken. Bezoekers kunnen op onze stand langskomen om tezamen met de partners de mogelijkheden van Copernica en van de partners te ontdekken en hun marketingcampagnes door te nemen.


MELD U GRATIS AAN
Vind antwoord op al je e-commerce vragen door meer dan 100 lezingen en 200 toonaangevende aanbieders.
Mis het niet!

Aanmelden als bezoeker
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Altijd het laatste nieuws over de beurs en de e-commerce branche!



PLATINUM SPONSOR
GOLD SPONSOR
MEDIAPARTNER
SEOshop
Mijnwebwinkel Juice BV Zeo Novulo Pay.nl Copernica Marketing Software PostNL Icecat
Emerce SocialMedia.nl IAB Nederland Logistiek Totaal RetailTrends Marketingfacts MarketingTribune Internetbureau Bestebroer Customer Talk Traffic Builders zoekmachinemarketing DDMA PIM De Nieuwe Zaak Webwinkel Weblog Twinkle Online Retailer Frankwatching Textilia