15 JANUARI 2013

2013 is het jaar om een Duitse webwinkel te starten

webwinkel in Duitsland

Een webwinkel in Duitsland starten is meer dan alleen de taal aanpassen. Daarom heeft SEOshop sinds kort een speciale business unit die Nederlandse ondernemers kan helpen bij het starten van een Duitse webwinkel. Het bedrijf is recent verhuisd naar haar nieuwe pand aan de Keizersgracht, waar meer ruimte is om een internationaal team op te zetten. Het nieuwe pand moet SEOshop de ruimte geven voor haar internationale groei ambitie, want in 2013 wil SEOshop een belangrijke Europese speler worden. De nieuwe Duitse business unit zal daarin een belangrijke rol spelen. ‘De Duitse markt is minder volwassen dan de Nederlandse markt. De e-commerce groei van 25% in 2012, die veel hoger is dan in Nederland, is daar een duidelijk teken van. Veel bedrijven maken daarnaast nog gebruik van een open source oplossing, dus een SaaS-oplossing als SEOshop heeft hier veel kansen’, zegt Sebastian Maurer, manager van de Duitse business unit.

E-commerce cijfers Duitsland

Geen enkel ander land is belangrijker voor de Nederlandse economie dan Duitsland. Onze oosterburen zijn goed voor een vijfde deel van de invoer en een kwart van de export. Kansrijke sectoren in het land zijn duurzame energie, embedded systems voor machine- en scheepsbouw en de gezondheidszorg. Ook de online markt is een kansrijke sector in het land met 82 miljoen inwoners. Volgens koepelorganisatie Ecommerce Europe groeide de e-commerce markt in Duitsland in 2012 met maar liefst 25 procent. Ook voor 2013 zijn de verwachtingen zeer goed.

De Europese e-commerce markt had sowieso een goed jaar. Duitsland was met 25% groei één van de meest succesvolle e-commerce markten. Alleen Polen en Tsjechië groeiden harder met een percentage tussen de 25 en 30. Frankrijk en België groeiden met 20%, Italië en Spanje met 19%. Volgens Ecommerce Europe waren het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland gezamenlijk verantwoordelijk voor 70 procent van de totale EU-markt en voor zo’n 62 procent van heel Europa.


e-commerce trends 2013

Waar moet u rekening mee houden in Duitsland

Voordat u een webwinkel in Duitsland start, is een gedegen onderzoek een absolute vereiste. Duitsland kent namelijk grote onderlinge verschillen en een wetgeving die op veel punten verschilt van de Nederlandse. Ook op cultureel gebied verschilt Duitsland nog altijd veel van Nederland. Hieronder volgen enkele belangrijke verschillen waar u zeker rekening mee moet houden.

  • Een Duitse domeinnaam. Voor een .de-registratie dient een persoon of bedrijf gevestigd te zijn in Duitsland of een tekenbevoegd persoon (een zogenaamde admin-C) in Duitsland te hebben aangewezen. Deze persoon is officieel contactpersoon en zijn naam en adres moeten bekend zijn bij de Deutsches Network Information Center (DENIC).
  • Online betalingsmogelijkheden. In Duitsland zijn betaalmethoden die in Nederland populair zijn (bijvoorbeeld iDEAL) niet of minder bekend. De meest gangbare betaalmethoden in Duitsland zijn vooruitbetaling, PayPal, creditcard, rembours, automatische incasso, op rekening, Moneybookers, Click&Buy, Sofortbanking en Giropay. Het loont ook zeker om een Duitse bankrekening te openen; vertrouwen is belangrijk in Duitsland en een Duitse bankrekening kan daar zeker aan bijdragen.
  • Juridische verschillen. Als u aan een Duitse consument levert moet u zich aan het Duitse mededingings- en consumentenrecht onderwerpen. Deze richtlijnen uiten zich op uw website in de vorm van Duitse algemene voorwaarden (AGB), privacy policy (Datenschutz), teruggaafrecht (Widerrufsrecht) en een colofon of imprint (Impressum). Daarnaast hebben webwinkeliers in Duitsland te maken met het ‘abmahnungsrecht’. Dit is een officiële waarschuwing die iedereen kan versturen wanneer u een fout maakt waar een ander nadeel bij heeft. Te denken valt aan fouten in de algemene voorwaarden. Er zijn momenteel mensen actief die zeer veel geld verdienen aan het abmahnungsrecht, dus is het verstandig om uw juridische documenten goed te laten testen door een expert.
  • Inschrijving. Als Nederlandse ondernemer is een inschrijving in het Duitse handelsregister niet noodzakelijk. Een Nederlandse ondernemer die in Duitsland ambachtelijke diensten levert moet wel een vergunning hebben om deze dienst te mogen aanbieden. De ondernemer dient te zijn ingeschreven bij de desbetreffende 'Handwerkskammer'. Onder ambachtelijke diensten vallen bedrijven die werkzaam zijn in de bouw, houtbewerking, schoonmaakambachten, elektra/metaal, voeding, glas, papier en keramische ambachten en uiterlijke verzorging. Voor de meeste webwinkeliers is deze vergunning dus niet relevant.
  • Keurmerken. Duitsers doen zaken op basis van vertrouwen. Het is daarom van essentieel belang om de juiste keurmerken te hebben, zoals Trusted Shops of T.U.V.
  • Vindbaarheid. Om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten is het belangrijk om over een webwinkel te beschikken die SEO-geoptimaliseerd is. Ook is het raadzaam om uw webwinkel op een .de domein te zetten, alle pagina’s in het Duits te schrijven (zorg dat het correct geschreven is) en mogelijk zelfs ondersteund wordt door een AdWords-campagne in het Duits.
  • Vergelijkingssites. De Nederlandse vergelijkingssites zijn in Duitsland niet of nauwelijks bekend. In Duitsland wordt gebruik gemaakt van vergelijkingssite Ciao! (dat tegenwoordig onderdeel is van Leguide Group), Yatego, eBay en Amazon.
  • Cultuurverschillen. De Duitse ‘pünktlichkeit’ is geen cliché. Wees dus op tijd (zeker wanneer het gaat om levering). Dat geldt in Nederland uiteraard ook, maar is zelfs nog belangrijker in Duitsland.

Overigens is uit onderzoek gebleken dat slechts tien procent van de Duitsers bij buitenlandse webwinkels koopt. Zorg er dus voor dat uw webwinkel volledig is ingericht op de Duitse markt; met Duitse verzendmethoden, betaalmethoden, keurmerken, een .de domein en zo mogelijk met een Duitse vestigingsplek.

Een advies van een expert

Zorg ervoor dat u goed geïnformeerd bent voordat u een webwinkel in Duitsland begint. Online is veel informatie te vinden en daarnaast doet u er goed aan om u te laten informeren door een expert. SEOshop helpt u graag bij het opzetten van een webwinkel in Duitsland. Bel 020 – 820 23 91 of bezoek www.seoshop.nl. Vanaf € 39,95 per maand heeft u al een webwinkel die volledig is gelokaliseerd voor de Duitse markt. Meer dan 200 Duitse klanten maken al gebruik van de software. Kom ook langs op onze stand A46 tijdens de Webwinkel Vakdagen voor een persoonlijk gesprek.

MELD U GRATIS AAN
Vind antwoord op al je e-commerce vragen door meer dan 100 lezingen en 200 toonaangevende aanbieders.
Mis het niet!

Aanmelden als bezoeker
OP DE HOOGTE BLIJVEN?
Altijd het laatste nieuws over de beurs en de e-commerce branche!



PLATINUM SPONSOR
GOLD SPONSOR
MEDIAPARTNER
PostNL Zeo Juice BV Copernica Marketing Software Mijnwebwinkel
Marketingfacts Online Retailer Twinkle Webwinkel Weblog IAB Nederland RetailTrends Emerce De Nieuwe Zaak Logistiek Totaal MarketingTribune Frankwatching SocialMedia.nl Traffic Builders zoekmachinemarketing PIM Textilia DDMA Customer Talk Internetbureau Bestebroer