19 JANUARY 2017

Continue finetuning helpt ReplaceDirect schakelen tussen serviceniveau voor klanten en logistieke efficiëntie

Met een assortiment dat maandelijks met 10.000 items groeit, staat ReplaceDirect voor diverse uitdagingen. De webshop is het fundament achter het businessmodel, de logistiek erachter kent een continue finetuning. “Toch maken we ons het meest druk om hoe we de bewustwording van mensen kunnen vergroten. Consumenten en bedrijven gooien apparaten te vaak onnodig weg”, stelt Mark Lebouille, directeur van ReplaceDirect.

ReplaceDirect is zowel een webwinkel in onderdelen en accessoires als een reparatieservice voor elektronische apparatuur.  De onderneming richt zich op de consumenten- en de zakelijke markt. In september 2014 bevatte het assortiment 160.000 artikelen, inmiddels zijn dat er minimaal 600.000. Om deze groei te kanaliseren werden vier magazijnen samengevoegd tot één DC in Beek en Donk (Noord-Brabant). Ook implementeerde de onderneming naast een voorraadbeheerstrategie specifieke voorraadbeheersoftware.

Voorraadbeheer
Snelgroeiende webshops zorgen voor één van de grootste uitdagingen die er op logistiek gebied zijn: het effectief managen van de voorraad. Het was de economische crisis die zorgde voor acute problemen bij veel handelsbedrijven en toeleveranciers. Vanaf 2008 kwam de nadruk van bedrijven steeds vaker te liggen op het verlagen van de voorraden. Voorraad is werkkapitaal en zolang dat vast zit in onverkoopbare voorraad, kan de onderneming niets met het geld doen. Webshops hebben hierbij een extra pikante positie, omdat ze er juist vaak naar streven om over een long-tail te beschikken, een breed aanbod van artikelen. Daarmee kunnen webshops zich onderscheiden. ReplaceDirect voegt maandelijks enorm veel artikelen toe aan het eigen assortiment. Om de kosten daarvan enigszins beheersbaar te houden implementeerde het voorraadbeheersoftware die inzicht geeft in de beschikbare voorraden en de omloopsnelheid van artikelen. De uitdaging van het aanhouden van een teveel aan incourante voorraad lijkt daarmee grotendeels getackeld.

Groei mobiel gebruik webshop
ReplaceDirect blijft ondanks de sterke autonome groei zoeken naar manieren waarop het meer klanten kan bedienen. Daarbij doemen onherroepelijk nieuwe uitdagingen op. “De groei in het mobiel gebruik van onze webshop is er daar nu één van. Daarnaast proberen we in te spelen op lokale kansen en de mogelijkheden die de aftersalesmarkt biedt”, aldus Lebouille. Volgens de directeur is zijn bedrijf in staat om vooruit te blijven kijken omdat het intern de zaakjes goed op orde heeft. “Logistiek gezien lopen we voorop, samen met de grote spelers. In Nederland doen we het goed, in België lopen we voorop en in Duitsland presteren we ook goed. Om onze webshops in die landen succesvol te laten zijn hebben we ze vertaald.”

600.000 artikelen in assortiment
Vanuit logistiek oogpunt is het bijna onmogelijk om als webshop ook alle 600.000 beschikbare artikelen op voorraad te hebben. “Dat is ook niet het geval. Dankzij investeringen in zowel de front- als de backend van ReplaceDirect weten we wel precies wanneer we iets kunnen leveren. We zijn in staat tot het koppelen van de marktbehoefte aan de productlevenscycli en zo inspelen op de juiste mix van voorraad- en niet voorraadproducten. Ook slagen we erin om ruim 90 procent van de orders uit voorraad te leveren.” Die investeringen, gecombineerd met de logistieke efficiencyslagen, zorgden er bijna voor dat het bedrijf aan de haal ging met Logistieke Webshop van het Jaar 2016 award. ReplaceDirect moest alleen schoenenleverancier Omoda voor zich dulden bij deze verkiezing.

Klant risico uit handen nemen
In een tijd waarin veel groothandels het moeilijk hebben, wist ReplaceDirect opvallend genoeg de omzet in dit deel van de activiteiten sterker te laten groeien dan in die van de retailwerkzaamheden. De omzetstijging aan de groothandelskant is volgens Lebouille vooral het effect van de groei in de GMS-reparatiebranche. “Daar kunnen we klanten kennis bieden en profiteren van een goede inkoopkracht.” Ook het aspect logistiek is hierbij ondersteunend, meent hij: “We groeien door het risico van de klant uit handen te nemen. Hebben zij de zekerheid dat ze artikelen en onderdelen de volgende dag in huis hebben, dan zijn ze zelf niet verplicht om ze op voorraad te houden.”

Fabrikanten zoeken meer grip op logistieke keten
In een tijd waarin fabrikanten meer belangstelling krijgen voor het aftersales proces als laatste stap in de supply chain, kijken ze regelmatig met een schuin oog naar ReplaceDirect. “Grote fabrikanten hebben zelf niet altijd alle onderdelen op voorraad, terwijl deze vraag vanuit klanten er absoluut is. Wij streven wel naar die continue beschikbaarheid.” Toch neemt de greep van de fabrikanten toe. Ze lijken daarbij volgens Lebouille vooral oog te hebben voor oplossingen binnen de garantietermijn van klanten. ReplaceDirect richt zich op de gehele levensduur van elektronische apparatuur. Het gevolg is dat het rechtstreekse contact tussen ReplaceDirect en deze bedrijven toeneemt. “We dienen daarbij overigens wel een gemeenschappelijk doel: de zoveel mogelijk originele onderdelen leveren aan klanten.”

Kwaliteit data bron van zorg
Logistiek gezien is ook de groei van marktplaatsen als Amazon.de en Bol.com een uitdaging voor de groothandel en retailer. “Dit neemt enerzijds drempels weg voor consumenten en bedrijven, het is immers makkelijker dan ooit om iets te bestellen. Maar de kwaliteit van data is wel een bron van zorg. Sommige aanbieders op deze marktplaatsen gaan minder zorgvuldig om met data, zoals EAN-codes. De kans dat ze een verkeerd product leveren is daarmee groter. En de kans dat ze ons daarop aankijken ook, hoewel we in dat geval geen rol spelen.” Toch is de aanwezigheid op deze verkoopplatformen voor de webshop een noodzakelijkheid. “Je moet daar zijn waar je klant is, wat dus resulteert in de situatie dat je op meerdere plaatsen tegelijkertijd artikelen aanbiedt.”

Eén versie van de waarheid
Transacties via Whatsapp hebben al plaatsgevonden. Lebouille is daarover niet verbaasd. “Met een klant die je  via Whatsapp benadert heb je immers al een relatie. Hij zal ook op dat verkoopkanaal terugkomen.” Een grotere uitdaging dan social media is volgens de directeur het grip houden op de verkoop via alle gezamenlijke verkoopkanalen. “Wanneer je een artikel ineens heel vaak verkoopt, is data-integriteit van het grootste belang. Daarom investeren we hier nu in. We willen toe naar het hebben van één plek waar we de waarheid opslaan. En vervolgens kunnen we die waarheid, bijvoorbeeld productomschrijvingen, voorraadhoogte en levertijden, via apps delen naar de diverse plekken waar we aanwezig zijn.” 

Don’t miss it!
11.000 Visitors
+180 Speakers
+250 Exhibitors
Register EXHIBITOR
Platinum Sponsor:
Gold Sponsor:
Media partner: